Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kåre og kona sikret seg ferieleilighet i svensk øyparadis:

– Vi måtte gripe denne unike sjansen på Koster

Annonse fra VGL Bostäder

Nå gleder paret seg stort til å nyte sommeren i splitter ny ferieleilighet på Nord-Koster.

Kosterbaden Fritid

20 leiligheter på Vettnet, Nord-Koster.

Alle leiligheter har tilgang til egen båtplass.

Innflytning sommeren 2018.

29 - 50 kvadratmeter.

Priser fra 1 895 000 SEK. 

Halvparten er solgt - resten er i salg nå.

LES MER HER!

Bilfritt. Fuglekvitter. Bølgeskvulp. Barnesang. Sandaler. Bade. Spise is. Sykle til kiosken.

Om du noen gang har vært på Koster kjenner du godt igjen stemningen og følelsen Kåre Fredrik Wian beskriver.

– Når du rusler rundt på Koster føles det som å reise 50 år tilbake i tid. Vi elsker øyene, og da denne muligheten dukket opp var vi ikke sene, forteller han. 

Skal tøffe rundt i skjærgården

Kåre og kona Ellen Irene Wian er fra Nøtterøy. De har hatt seilbåt i mange år, og har ofte tatt turen innom de idylliske øyene utenfor Strømstad på sine eventyr langs svenskekysten. 

På Koster-øyene har de alltid trivdes godt, og da det sjeldne tilbudet om å kjøpe leilighet dukket opp måtte de bare slå til. Nå har de solgt seilbåten og heller gått til innkjøp av en rib-båt.

– Vi er ikke helt ferdig med båtlivet, men vi vil bare gjøre det litt enklere. Og siden leiligheten har tilgang til båtplass, måtte vi ha en liten båt som vi kan tøffe rundt med, smiler de.

På befaring: Ellen og Kåre var en tur på Vettnet for å inspisere leiligheten sin, som snart er innflytningsklar. De gleder seg stort til å nyte sommerdagene her. (Foto: Privat)

Alle leilighetene kommer med egen båtplass, noe som omtrent er umulig å oppdrive i området!

Lars Andersson

Tok ti år å få på plass

Det er 20 leiligheter som nå er i ferd med å ferdigstilles på Vettnet, der det tidligere lå et hotell. Prosessen har vært lang, men nå kan snart feriegjestene nyte godt av sin nye Koster-perle. 

Lars Andersson er helt tydelig på at dette er en helt unik og veldig sjelden mulighet.

– Det tok oss ti år å bygge på en tomt der det tidligere hadde vært hotelldrift. Da kan du jo tenke deg hvor lang tid det ville tatt å bygge noe annet. Det er umulig å spå fremtiden, men det blir nok ikke lettere fremover heller, sier han og legger til:

– Alle leilighetene har tilgang til båtplass, noe som omtrent er umulig å oppdrive i området!


Snart klart: Leilighetene skal stå innflytningsklare i juni, så det er alle muligheter for svensk sommeridyll på Koster i år. (Foto: VGL Bostäder)

Interessert i Kosterbaden Fritid? Les mer på deres nettside her, og kontakt megler i dag!

Mulig å tjene penger på leiligheten

– Alle leilighetene blir toppmoderne og fullt utstyrt. Senger med dyne, pute og sengetøy, sofa, bord og stoler, til og med kjøkkenutstyret ligger klart til bruk, ramser Andersson opp.

Med andre ord: man trenger omtrent kun å pakke tannbørsten for ferieturen. 

I slutten av juni står alt klart og de spente nye eierne kan nyte Koster-livet.

Om man kjøper leilighet i Kosterbaden Fritid, plikter man til å leie ut leiligheten 27 uker i året, hvorav minst 14 dager i måneden i perioden juni, juli og august. Inntektene deles mellom eier og driftbolaget. 

– Det betyr at man etterhvert omtrent kan ha kostnadsfritt hold av leiligheten sin, forklarer Andersson. 

Luksus i "lugn" stemning: Disse leilighetene er i midt i blinken for deg dersom du vil nyte av den lugne stemningen på Koster, men samtidig bo med høy standard.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet