Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Espen Adamsen og Morten Johansen

Jøtul sparer store summer på døgnåpen kantine

Annonse fra Cuboid

– Veldig bra mat. Og ekstra positivt for skiftarbeiderne som jobber på kvelden, de har ikke hatt muligheten til å få seg mat på jobben før, jubler de ansatte på Jøtul.

Fersk mat for enhver smak.

Jøtul i Fredrikstad er blant dem som har kastet seg på den nye kantinetrenden. Tidligere hadde de bemannet kantine som var åpen fra klokken 10 til klokken 13, mens nå kan de ansatte nyte fersk mat hele døgnet.

– Vi satt inn en Frigg kantine i februar og vi er veldig fornøyd. Maten er utsøkt med mange forskjellige og varierende retter. Her på Jøtul har vi både kveldsskift og natteskift. Nå får også disse muligheten til å få seg et skikkelig måltid til en billig penge, smiler Anne Karine Eriksen, HR/personal sjef på Jøtul. 

Hun forteller at de ansatte på Jøtul er veldig fornøyde med kantineløsningen, både når det gjelder produktene og prisene:

– Det er store porsjoner som gjør at man blir garantert god og mett. Det hender faktisk at folk kjøper med seg mat for å ta med hjem.

Når kostnadene til kantinedrift blir så lave, blir det rimeligere for de ansatte.

Joachim B. Hansen

Positivt for skiftarbeidere

– Veldig bra mat. Og ekstra positivt for skiftarbeiderne som jobber på kvelden, de har ikke hatt muligheten til å få seg mat på jobben før, sier Espen Adamsen og Morten Johansen ved Jøtul i Fredrikstad.

Den tørre matpakka med den svette osten er historie for ansatte i bedrifter som har en Frigg kantine.

Her er alt fra baguetter, salater, wraps og frukt til drikkevarer og ulike middagsretter i en rullerende meny. En grill og et mikrotårn i tilknytning til kantinen sørger for varmebehandlingen.

Grillen sørger for rykende ferske paninier som få kan motstå.

SE OGSÅ: Kanskje dette er noe for din bedrift? Les mer her.

Joachim B. Hansen, daglig leder Cuboid

Sparer store summer

- Det koster fort opp mot 1 million kroner i året å ha en tradisjonell bemannet kantine. I tradisjonelle kantiner er også åpningstidene bare noen få timer rundt lunsj. Med en Frigg kantine vil årlig kostnad være på en brøkdel av dette. Da snakker vi hundretusener i årlige innsparinger for bedriften, sier Joachim B. Hansen, daglig leder i Cuboid.

På en 3-5 års periode er det millioner å spare.

Drammensbedriften Cuboid AS og Fredrikstadbedriften Torgets lille kjøkken samarbeider om Frigg kantine i Østfold, og tilbyr innovative kantineløsninger til bedrifter i regionen.

Den tørre matpakka med den svette osten er historie.

Mat fra Gressvik

Kjell Arne Bakke fra Torgets lille kjøkken på Gressvik leverer maten til Frigg kantinen på Jøtul. Nå er Jøtul så fornøyde med kvaliteten at de bruker Bakke for alt han er verdt, blant annet til catering på møter. 

– Maten er utsøkt med mange forskjellige og varierende retter. Det fylles på mat minst en gang per dag, noe som sikrer ferskhet på produktene, skryter Anne Karine. 

Hun vil med glede anbefale Frigg kantine videre til andre bedrifter:

– Jeg vil absolutt anbefale andre bedrifter denne løsningen. Frigg kantine er en langt rimeligere enn en tradisjonell kantine, i tillegg til at man får en døgnåpen kantine.

Kjell Arne Bakke, Torgets lille kjøkken, er lokal leverandør av mat til Frigg kantine.

Åpen hele døgnet

– Med vår løsning kan man få de samme varene som i en tradisjonell kantine; salat, baguetter, wraps, paninis, varmmat, frukt og melkeprodukter. Forskjellen er at vår løsning er åpen hele døgnet til en brøkdel av prisen, sier Hansen, og legger til:

– Når kostnadene til kantinedrift blir så lave, blir det rimeligere for de ansatte. Det handler rett og slett om å ta i bruk skikkelig teknologi. En dagsfersk baguette koster ca. 40,- mens en skikkelig middagsrett kommer på ca. 65,-, sier Joachim B. Hansen.

Når Frigg kantine nå utvider til flere deler av landet, satser de på å samarbeide med lokale matprodusenter og leverandører. Dette gir korte logistikklinjer og bidrar til styrket lokalt næringsliv.

Maten er utsøkt med mange forskjellige og varierende retter.

Anne Karine Eriksen, HR-sjef på Jøtul

- Fungerer godt

Fra før har Posten Norge på Hamar og Stokke satt opp Frigg kantine for å dekke behovet til de ansatte som er på jobb til alle døgnets tider. De valgte å låse av det gamle kjøkkenet fullstendig etter at dette ble introdusert. 

Etter 1,5 års drift i Hamar og Stokke, ønsker nå Posten å se på mulighetene for flere postterminaler.

- Erfaringene er gode, og tilbakemeldinger fra våre ansatte er at dette fungerer veldig godt. Funksjonaliteten på vareautomaten er enkel og sikker, og oppfølgingen fra Cuboid har vært veldig bra, sier Ronny Karlsen, terminalsjef ved Stokke postterminal.

Jøtul er en av stadig flere bedrifter med fullverdig automatisk kantine med daglig påfyll av fersk lokalprodusert mat.

Stadig flere ser fordelene

Cuboid AS med Frigg kantine merker at etterpørselen øker, og stadig flere kunder ser fordelene:

* De ansatte er sikret skikkelig mat hele døgnet.

* Det er hundretusener av kroner å spare, hvert eneste år.

* De ansatte slipper å måtte reise ut av arbeidsplassen for å kjøpe seg lunsj. Det øker effektiviteten.

* Et frittstående system uten videre behov for oppfølgning av bedriften.

*Frigg kantine er velutprøvd, med krystallklar lønnsom statistikk

* Løsningen passer for bedrifter med mellom 30 og 300 ansatte

* Mulighet for egne internkort for møtemat og overtidsmat

- Vi er Norges største leverandør av ubemannede salgs- og leveringsløsninger, og ble utallige ganger spurt om vi hadde en fullservice løsning på kantineinnhold. Svaret vårt ble Frigg kantine, sier Hansen.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet