Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

75 år og 24 solcellepaneler på taket:

Nå er Jan Eilert og Inger Marie sine egne E-verksjefer

Annonse fra Smart Energi/Fredrikstad Energi

Det er ikke mange som gleder seg til neste strømregning kommer, men det gjør dette paret fra Skjærviken.

– Det blir veldig moro å se neste strømregning! Nå har jo det fine vårværet kommet, og sola har vært mye fremme, stråler Inger Marie Karlsen. 

Sanntid: Det grønne indikerer hvor mye strøm de produserer, den svarte pilen viser hvor mye strøm de bruker. Akkurat denne dagen er solen bak et tett skydekke, men vanligvis dekker det grønne høyere enn den svarte pilen. (Foto: Thomas Andersen)

Hun og mannen Jan Eilert valgte før jul i fjor å installere hele 24 solcellepaneler på taket på huset i Skjærviken. 

– Vi har alltid vært miljøbevisste, og har blant annet kildesortert i flere år. Oljefyren kastet vi ut for en stund siden, forteller de to.

Så kom tanken om solcellepanel. Lysten til å produsere egen strøm vokste, og de tok kontakt med Smart Energi og Torbjørn Aasen.

– Torbjørn tok tak, og etter vi bestemte oss gikk det slag i slag. Det tok bare to dager å sette opp alt sammen. Vi synes hele prosessen har vært en veldig ryddig affære, og har følt oss godt ivaretatt av Torbjørn og Ronja i Smart Energi, skryter Jan Eilert. 

Følger produksjonen i sanntid

Jan Eilert og Inger Marie storkoser seg med å følge med på egen strømproduksjon. 

– På morgenen, rundt sju-tiden, så kan jeg se at anlegget våkner til liv og produserer. Det behøver ikke være strålende sol heller, det holder med en liten sprekk i skyene, forteller Jan Eilert ivrig mens han viser frem måleren som har fått plass på vaskerommet. 

Voksent anlegg: Torbjørn Aasen kaller anlegget til paret i Skjærviken for relativt stort. De har valgt å dekke 40 kvm av taket med 24 paneler. (Foto: Thomas Andersen)

Enda morsommere synes de to det er å følge med på appen, enten på smarttelefonen eller på nettbrettet.

– På solfylte dager kan vi se at vi lager veldig mye strøm, da er store deler av denne grønn, forklarer de og peker på måleren som minner om speedometeret i bilen. Den måler hvor mye strøm huset bruker totalt, og hvor mye som produseres, alt i sanntid. 

Finn ditt hus i Smart Energi sitt solkart og se hvordan du kan produsere din egen strøm HER.

Kraftsenteret: Denne har fått plass på vaskerommet, og her kan Jan Eilert og Inger Marie alltid følge med på strømproduksjonen sin. (Foto: Thomas Andersen)

Solcellene smitter

Anlegget pensjonistparet i Skjærviken har installert dekker omtrent 60 kvadratmeter på taket. Torbjørn Aasen i Smart Energi anslår at de kan redusere strømregningene sine med omlag 25 prosent. 

I tillegg vil strømmen de ikke bruker selv selges til 80 øre per kwh. 

– Vi ser at i 2017 har det på landsbasis vært en tredobling i antall solgte solcelleanlegg, sammenlignet med året før. Dette blir mer og mer populært, sier Torbjørn og legger til:

– Det har også en voldsom smitteeffekt. Nå har vi solgt en del anlegg i Skjærviken etter Jan Eilert og Inger Marie installerte sitt. 

Kortreist strøm

For Jan Eilert og Inger Marie handlet dette i hovedsak om miljøbevissthet. De har kun gode ord å si om prosessen med Smart Energi og Torbjørn. 

Spørsmål?

Kontakt Fredrikstad Energi Marked/Smart Energi i dag for mer informasjon. Vi kommer gjerne på befaring for å se på mulighetene til å produsere din egen strøm. 

Epost: kontakt@smartenergi.com

Tlf: 987 02361

Åpningstider: 

mandag til fredag 08:00 - 17:00

Besøk oss også på nett!

De fikk også hjelp til å søke støtte hos Enova, noe de også mottok.

– Dette føltes mer riktig enn å ha penger i banken. Vi ser på det som en investering, både for huset, for oss og for miljøet, konstaterer Jan Eilert.

Torbjørn sammenligner det med interessen mange har for kortreist og lokal mat og produksjon.

– Jeg pleier å si at det er litt som å hente poteter i hagen og koke til middag. Det føles jo veldig bra! Det er på samme måte med strømmen. Det føles veldig godt å bruke strøm man har produsert på sitt eget tak. Og det er godt for miljøet. Èn kilowattime produsert her, betyr èn kilowattime mindre kullkraft i verden. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet