Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Snart klart for visning:

Interiørlaget inntar Begbyåsen

Annonse fra Block Watne

Svein fra Sarpsborg legger siste hånd på verket i disse dager. Til helgen er det duket for visning for første gang i Begbyåsen!

Vi besøkte Tyribakken i Begbyåsen en grytidlig torsdag morgen rett etter påske. Været er vått og forblåst, men det legger ingen demper på humøret inne i visningsboligen.

– Velkommen hit. Vanligvis står radioen på for fullt her. Da koser jeg meg! Men jeg sparer dere for det nå, humrer Svein Fredriksen. 

Siste hånd på verket: Det er sarpingen Svein Fredriksen som fikser alt innvendig i Begbyåsen. (Foto: Thomas Andersen)

Han er tømrer av yrke, og har jobbet i Block Watne i over tjue år. I løpet av disse årene har han vært gjennom de fleste byggelagene, fra "stammelaget" til "fasadelag" til "interiørlag 1", før han nå har endt opp på "interiørlag 2". Så mens regnet pisker på vinduene står Svein varmt og lunt innendørs i det som skal bli visningshuset i Begbyåsen. Hans jobb er rett og slett å gjøre ferdig huset innvendig. 

Selv om jeg er fra Sarpsborg, så kan jeg se at dette blir et veldig fint sted å bo.

Svein Fredriksen

Regntungt: Selv om været gir lite lys grytidlig denne morgenen, setter det ingen stopper for arbeidet innendørs. Svein skrur på lampene og setter igang! (Foto: Thomas Andersen)

– Jeg kommer inn etter maleren har gjort jobben sin. Blant annet setter jeg opp kjøkken, legger gulv, setter inn garderobeskap, baderomsinnredning, innvendige dører, foringer og lister. Akkurat i dag skal jeg legge gulv, sier han og peker på pakningene med parkett som ligger klart.

– Så får de unge gutta holde på ute i vær og vind, legger han spøkefullt til.

Dagen før satte han opp kjøkkeninnredningen, mens i dag er det gulvet som står for tur. Saga står klar midt på gulvet, Svein er ivrig etter å komme igang med arbeidet. 

Les også annonseartikkelen fra da det samme huset ble satt opp av stammelaget: Nå bygges det i Begbyåsen (video og tekst i saken)

– Det blir helt strøkent

Lørdag 21. og søndag 22. april er det klart for visningshelg. Boligen i Tyribakken er åpen fra 13 til 15.

Sarpe-tømreren har kun lovord å komme med.

– Selv om jeg er fra Sarpsborg, så kan jeg se at dette blir et veldig fint sted å bo, ler Svein og fortsetter:

– Utsikten er utrolig flott, og boligene blir strøkne. Og så har man jo Gamlebyen her i Fredrikstad, like i nærheten. Det er helt unikt. De som skal bo her er heldige.

Se vår stilige timelapse-video i toppen av saken!

Snart visning: Denne boligen skal være klar og brukes som "visningshuset". – Av erfaring blir ofte visningshuset solgt, fordi folk forelsker seg helt. Så da må vi bruke andre hus til visning, ler Svein. (Foto: Thomas Andersen)

Det jobbes på kryss og tvers

Utenfor hører vi fullastede lastebiler kjøre opp og ned bakkene. Det er mye koordinering og kryssjobbing blant håndverkerne for å få kabalen til å gå opp. I løpet av et par uker gjør Svein jobben sin ferdig i en bolig, før han går videre til neste.

– For eksempel kan elektrikerne være her i noen dager før de har et par dager på et annet sted mens de venter på at noe annet skal på plass. Så kommer de tilbake og gjør ferdig sin del. Nå jobber vi ekstra hardt for å få boligen klar til visning, derfor er det en elektriker her med meg i dag, forklarer Svein mens han åpner en pakke med parkettbord.

Lokalt samarbeid

Helt nytt: Det er ikke lenge til kjøkkenet er ferdig. Nå venter Svein kun på benkeplate og et par ting til før det kan krysses av på lista. (Foto: Thomas Andersen)

Begby er et av Fredrikstads mest attraktive boligområder. Hit strømmer alle typer familier til for å bo. Begbyåsen drar nytte av alle egenskapene området har - nærhet til natur og nærhet til både Fredrikstad og Sarpsborg, for ikke å snakke om Gamlebyen. Det er gode barnehager og skoler i området. 

Boligene blir selvsagt helt strøkne - takket være gode snekkere og håndverkere. 

– Og utsikten boligene får er jo helt upåklagelig! skyter Svein inn. 

Det var blant annet stammesnekkerne Jesper Stacke og Marcus Blom som satte opp rammeverket for byggetrinn 1 tidligere. Siden da har fasadelaget og interiørlag 1 jobbet i Tyribakken, før nå interiørlag 2 med Svein Fredriksen er i full sving.

Begbyåsen er et skikkelig lokalt samarbeid, og underleverandørene på stedet er også østfoldfirmaer, blant annet Eivind Engseth, Betong og Tre, Installatøren Gruppen, Assemblin, Torbjørn Lemtun og Håndverker Hansen. 

Begbyåsen

Visning: Lørdag 21. og søndag 22. april klokken 13-15.

Block Watne bygger totalt 200 boliger på Begbyåsen, både frittliggende eneboliger, eneboliger i kjede og leiligheter i småhus. 

Første salgstrinn, Tyribakken, med eneboliger i kjede, er ute for salg nå.

Her får du moderne og funksjonell planløsning med tre soverom, to bad, separat vaskerom og åpen stue- og kjøkkenløsning. Carport og utvendig bod lager kjeden mot neste hus.

Vil du vite mer om Begbyåsen? Kontakt Geir-Frode Wroldsen på tlf. 907 78 853 eller se mer her!

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet