Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå er det perfekte tidspunktet for vårrydding inne og ute

Annonse fra Fredrikstad kommune

23. april - 3. mai er det klart for Grovavfallsaksjonen. Her får du komplett oversikt over hva du kan kvitte deg med - og hvor du får gjort det.

For Espen Sæther er lysere, solrike tider synonymt med vårrengjøring utendørs. Han er vaktmester i Gudeberg Allé borettslag på 29. året og har 4,5 mål med gress og et par hundre meter med hekk å holde orden på.

– Nå går jeg inn i den travleste tiden, den perioden når du nesten kan se det gror, smiler Espen.

– Jeg synes det er viktig at det ser ryddig, pent og ordentlig ut. Det skaper trivsel for nærmiljøet og beboere, og det gjør kanskje at andre får lyst til å bo her, sier han som selv har stor hage hjemme.

– Jeg tar samme vårsjauen hjemme. Det ligger i sjela, ler han.

Alt klart: André Svendsen og Fredrikstad kommunes renovasjonsavdeling på Råbekken har alt klart til Grovavfallsaksjonen.

Mange tar et tak i hagen før 17. mai

Om du, i likhet med Espen, har planer om en vårsjau i hus, garasje eller hage, er Grovavfallsaksjonen et tilbud fra kommunen hvor avfallsstasjoner plasseres ut i nærmiljøet.

Her kan du levere avfall

Kråkerøy: 23. og 24. april ved P-plass Kråkerøy kirkegård, Enhuusveien

Sellebakk: 23. og 24. april P-plass Borgehallen

Rolvsøy: 25. og 26. april P-plass ved Østfoldhallen nord / rundkjøring i Dikeveien

Sentrum: 25. og 26. april Tollbodplassen

Gressvik: 2. og 3. mai Østkilen 3 ved Onsøy Båtservice

Onsøy: 2. og 3. mai ved Onsøy pukkverk, Vikaneveien 568

Åpningstid alle aksjonsdager kl. 12 - 20

– Vi får inn spesielt mye hageavfall, for mange tar et tak i hagen før 17. mai. Det er litt av grunnen til at vi har grovavfallsaksjonen på denne tiden av året, forteller André Svendsen i Fredrikstad kommune.

Grovavfallsaksjonen pågår fra 23. april til 3. mai, og er et tilbud som inngår i renovasjonsgebyret, så du betaler ikke noe når du leverer avfallet ved stasjonene.

– Det er en slags ekstraservice, hvor vi tilbyr beboerne avfallsstasjoner nærmere hjemmet, sier Svendsen.

I fjor ble det levert 268.926 kilo avfall til Grovavfallsaksjonen, samt 11 tonn farlig avfall.

Bemanning og maskiner ved avfallsstasjonene

Alle kan levere inn til grovavfallsaksjonen, men avfallet skal være fra vårrydding i hus og hage. Har du større avfallsmengder, for eksempel etter oppussing, så er det Frevar som gjelder.

– Det at det er kort vei til avfallsstasjonene skal gjøre det litt lettere for folk å ta en vårrydding i hus, garasje og hage, sier Svendsen.

Hvert avfallspunkt er bemannet og det er også maskiner der som kan håndtere og komprimere større hageavfall.

– Avfallet må sorteres og ved visse tider på døgnet er det ekstra trykk, så da er det viktig med god bemanning slik at vi får sortert riktig, påpeker Svendsen.

Dette avfallet kan du levere under aksjonen

Avfallet skal leveres sortert til riktig container på stedet.

• Kvist- og hageavfall

• Jern og metall

• Plast

• Glass- og metallemballasje

• Papir, papp, kartong

• Klær, sko, tekstiler

• Farlig avfall

• EE-avfall (elektriske og elektroniske produkter)

Andre avfallstyper må kjøres til FREVAR på Øra da det er begrenset plass ved de mobile gjenvinningsstasjonene.

Har du mange ting du ikke trenger, som likevel kan gjenbrukes? Bli med på garasjesalgdagen 15. april. Her kan du se hvor det blir garasjesalg i nærheten av deg, eller du kan registrere ditt eget garasjesalg på kartet.

Espens ryddeplan for uteområdet

• Når det fortsatt er litt småkaldt ute er det kjekt å begynne med beskjæring av hekk og trær.

• Plukk opp det som er av gammelt løv og fei vekk det som er av grus og bøss etter etter vinteren.

• Når det blir varmere i været er det tid for gjødsling av gress.

• Luke vekk ugress og følg opp forefallende arbeid utover sommeren.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet