Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dollar Store er på plass:

– Nå satses det stort på Tanum

Annonse fra Tanum Shoppingcenter

Dollar Store-konseptet er i enorm vekst, og åpner i snitt tre butikker hver måned i Sverige. – At de har valgt å satse på Tanum Shoppingcenter er veldig kult, jubler senterledelsen.

Da Dollar Store åpnet sin 63. butikk på Tanum Shoppingcenter gikk folk mann av huse. Det var rød løper og tjukt av folk i butikken. 

Pakker ut: Emma Rosén trives svært godt i jobben på Dollar Store, og synes det er veldig spennende når det kommer nye varer inn i butikken. (Foto: Thomas Andersen)

For oss nordmenn er ikke nødvendigvis Dollar Store så veldig kjent, men i Sverige har det rukket å bli enormt. De har nå over 60 butikker landet rundt, og tar sikte på å runde 100.

- Dette er en kjede som omsetter for milliarder, og er enorme i Sverige. Vi synes det er utrolig moro at de vil satse her på Tanum, sier markedssjef på senteret, Sebastian Myrvold. 

Bli med inn i butikken - se video i toppen av saken!

Omvisning: Susanne Pålsson, daglig leder, tar oss med på en liten omvisning i Dollar Store på Tanum. Se videoen øverst i saken! (Foto: Thomas Andersen)

- Jeg skulle jo bare ha én såpe

Vi besøkte Tanum og Dollar Store en fredag i mars, og ble tatt imot av daglig leder Susanne Pålsson og butikkmedarbeider Emma Rosén. Begge trives godt på gulvet i butikken, med direkte kundekontakt og praktisk arbeid med de spennende varene. 

- Det er alltid gøy å pakke opp varer, for vi vet ikke hva vi får inn. Det er alltid mye forskjellig, og det er jo spennende, sier Emma. 

Vareutvalget er svært variert og dekker de fleste behovene man skulle ha for ting og tang i hverdagen. Alt fra shampo og velværeprodukter til verktøy og hageredskaper og videre til brus og søtsaker - og en hel haug der imellom også. 

- Ofte kommer folk i kassen og sier "Jeg skulle jo bare ha en såpe", men så har de handlekurven full. Da må jeg smile, for jeg vet veldig godt hvordan det er, ler Susanne. 

Det er alltid gøy å pakke opp varer, for vi vet ikke hva vi får inn.

Emma Rosén, butikkmedarbeider

Gode priser selv for svenskene

Han forteller at de opplever at butikken er et trekkplaster for kundene, og at stadig flere velger å kjøre den ekstra lille biten innover i Sverige når de drar over grensen.

- Disse prisene er jo utrolig gode. Det er billig for svenskene, så du kan jo tenke deg hvordan det er for oss nordmenn, smiler han. 

Du kan ikke havne feil

Kjøpesenteret ligger lokalisert omtrent 30 minutter fra grensen, helt inntil E6. Senterledelsen forsikrer at det ikke er vanskelig å finne frem hit.

- Man kjører av E6 og rett inn på Tanum, så her går det ikke an å havne feil. Hos oss er atmosfæren avslappet og hyggelig, og alt ligger til rette for en fin opplevelse. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet