Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Se video fra byggeplassen

Nå bygges det i Begbyåsen

Annonse fra Block Watne

I røde og blå grader og i all slags vær, står snekkerne Jesper Stacke og Marcus Blom på byggeplassen. De har fått oppgaven med å bygge ett av Fredrikstads største boligprosjekter; hus for hus og planke for planke.

KLAR TIL DYST: Jesper Stacke har de siste årene jobbet på Block Watne-boliger i Manstad, og han har 50-60 boenheter i Begby på merittlisten. Nå har han startet arbeidet med de første 39 enhetene i Tyribakken i Begbyåsen.

Hver morgen klokken syv er snekker Jesper Stacke på plass i Begbyåsen. Det er fortsatt mørkt og kjølig etter en lang natt da han ankommer.

– I dag skal vi tette det første huset i første byggetrinn, Tyribakken. Det blir en del kapping, så det er litt tungt arbeid, forteller Jesper idet han setter kurs for skjærebenken.

Det er herlig utsikt her med solen og alt, så de som flytter hit vil få det helt kanon.

Jesper Stacke, snekker

Har byens råeste utsikt på jobb

Stacke er én av Block Watnes snekkere, som sammen med kompanjongen Marcus Blom har ansvar for å bygge rammeverket til husene i Begbyåsen.

– Vi skal bygge 39 enheter her i første byggetrinn. Akkurat nå reiser vi de første husene, så kommer fasadelaget. De begynner å kle, sette inn vinduer og gjør ferdig alt utvendig, mens vi i stammelaget jobber oss bortover.

Stammesnekkerne Jesper og Marcus, kompanjonger de siste 12 årene, har den kanskje kaldeste biten av jobben. Heldigvis har de to snekkerne noe å hvile øyet på.

– Vær og kulde er en del av hverdagen, men både morgenen, ettermiddagen og kvelden er veldig flott her. Det er herlig utsikt her med solen og alt, så de som flytter hit vil få det helt kanon, smiler Jesper.

I videoen øverst i saken kan du se Jespers fantastiske arbeidsutsikt i Begbyåsen.

Salget av eneboligene i Tyribakken i Begbyåsen er i gang. Les mer og meld din interesse her!

Tyribakken

Første byggetrinn i Begbyåsen heter Tyribakken og består av 39 flotte eneboliger i kjede.

• Gjennomtenkte planløsninger og romslige uteplasser med fenomenal utsikt og solforhold.

• To boligtyper: 132,6 eller 129,8 kvm (BRA).

Salget har startet! Ønsker du å melde din interesse? Kontakt Geir-Frode Wroldsen på tlf. 907 78 853 eller les mer på blockwatne.no/begbyasen.

Derfor bygger de på tradisjonelt vis

Block Watne-boliger bygges på tradisjonelt vis, og har ikke ferdigproduserte rom eller moduler som heises på plass.

Det betyr at Jesper og resten av teamet fra Block Watne bygger alt på stedet, plank på plank.

– Dette er ikke noe ferdighus som lastes av en lastebil. Bit for bit må manuelt håndteres og sages og spikres sammen. Så det er fortsatt genuint håndverk ute på arbeidsplassen, i all slags vær, året rundt, forteller Stacke og legger til:

– På den måten kan vi garantere at det er et kvalitetshus, for Block Watne har fullstendig oversikt over byggeprosessen.

Det er genuint håndverk ute på arbeidsplassen, i all slags vær, året rundt.

Jesper Stacke, snekker

DREVEN: Block Watne bygger alt på byggeplassen selv, og Jesper Stacke håndterer mengder av plank på skjærebenken.

Foruten lokale underleverandører, er alle på byggeplassen ansatt ved Block Watnes avdeling i Østfold.

– Block Watne har egne folk og snekkere, så det er ingen innleid arbeidskraft her, forteller Jesper og fortsetter:

– Vi har kontrollskjema på alt vi gjør og vi rapporterer til byggelederen, som igjen rapporterer til prosjektlederen. Så vi har oversikt i alle ledd, fra Block Watnes egne arkitekter og konsulenter tegner huset til vi står her på byggeplassen.

Snekker-Jesper: – Jeg skjelver litt i kneskålene av høyden. Se video fra byggeplassen øverst i saken!

Lokalt samarbeid

Prosjektet er et skikkelig lokalt samarbeid og det er mange eksterne leverandører i sving i Begbyåsen. Block Watne stiller med syv personer, som fordeles i fire team; stamme, fasade, interiør 1 og interiør 2.

Blant de lokale underleverandørene står Eivind Engseth for sprengning, utgraving og å legge rørganger til el, vann og kloakk. Betong og Tre har ansvar for støping av betongen. Installatøren Gruppen står for det elektriske arbeidet,  Assemblin på rør, Torbjørn Lemtun  gjør taktekking og terrasser, og Håndverker Hansen tar seg av flis.

Vil du vite mer om Begbyåsen? Kontakt Geir-Frode Wroldsen på tlf. 907 78 853 eller les mer her.

UUNNVÆRLIG KAFFE: Jesper Stacke (t.v.) og kompanjongen Marcus Blom har jobbet sammen i 12 år. Her tar de seg en pust i bakken på brakka.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet