Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her blir det kjøpsfest i tre dager til ende

Annonse fra Nordby Shoppingcenter

Nordby Shoppingcenter skal ta Black Friday til nye høyder. I hele tre dager blir det kjøpsfest ved grensen, og senterleder Ståle Løvheim lover elleville tilstander hele weekenden.

Disse butikkene har Black Weekend-tilbud

Apoteket Hjärtat • Evanette • Life • Nordby Digital • Bestclothes • Hunkemöller • Glitter • PM • Parfymeri Paz • Rusta • XXL • LEKIA • Body Power • Djungelland • Bazar • Boklageret • Individ Prestige • Individ • Pondus • Pelle P • Ecco • Nilson Shoe • Skopunkten • Zizzi • Nordby Hotell • Lyko • Sia • Kidz & Co • Clas Ohlson • iittala • Lindex • Guns Hälsokost • Sport Shopen • Hööks • Magasinet • Indiska • Adriatik • MQ • Kronans Apotek • Flash • MaxiMat • Nordby Supermarket • Fladen • Gränsens Barnbutik • Eurosko • Shoe Gallery • Panduro

– Her skal det rabatteres for mange hundre tusen kroner, og vi snakker nærmest om gi-bort-priser på enkelte produkter, sier senterleder Ståle Løvheim.

Han oppfordrer til å sette av fredag 24., 25. og 26. november i kalenderen og henge seg på.

Gir tilbake etter rekordomsetning

Nordby Shoppingcenter styrer mot et nytt år med besøks- og omsetningsrekord, og både Ståle og butikkeierne gleder seg til å kunne gi noe tilbake til kundene på denne måten.

– Det er kundene som har tatt oss dit vi er i dag. De fortjener å bli satt pris på. Vi gjør det ved å sette en ekstrem lav pris på utvalgte varer hele weekenden.

– Så her slipper folk å stå i kø for sikre seg et kupp?

– Det er selvsagt de som kommer tidligst som har de største mulighetene. Men om ett Black Weekend-produkt er utsolgt, skal du ikke se bort fra at det blir erstattet med nye muligheter for røverkjøp i den samme butikken, sier Ståle, som lover at de aller fleste av de 110 butikkene blir med på moroa.

Her handler det med andre ord om å holde øynene åpne når du tar deg rundt i senteret, og ordet ”senterløper” kan nok få en ny betydning.

På matbutikkene bugner både ferskvaredisken og hyllene av fristende delikatesser.

Fantastisk helg å starte julehandelen på

Tilbudene de finner under Black Weekend er bare prikken over i-en når du først tar turen over grensen. Her er det nemlig penger å spare uansett hva du fyller handlevognen med.

Undersøkelser på et utvalg varer viser nemlig at de norske kundene har spart opp til 60 prosent på dagligvarer og 30 prosent på detaljhandel ved å storhandle på Nordby Shoppingcenter.

NY INTERIØRBUTIKK: Tidligere i år åpnet interiørbutikken "Magasinet" på Nordby Shoppingcenter. Med merker som House Doctor , Nicolas Vahé og Day home mangler det ikke på fine ting, kanskje finner du både julegaver og ønsker til deg selv?

Åpningstider

Mandag-Fredag 10-20

Lørdag-Søndag 10-19

Matbutikkene 9-21

Her finner du Nordens to største dagligvareforretninger, en verdensberømt godteributikk og mange av Skandinavias ledende butikk-kjeder.

Det er en koselig kjøretur verdt, og du kan unne deg noe ekstra for de tusenlappene du sparer. For eksempel hygge deg i ett av senterets mange spisesteder.

–  Black Weekend blir en fantastisk helg å starte julehandelen på, lover senterleder Ståle Løvheim. 

JULEBORSDANTREKKET? På Individ finner du antrekk til alle julens fester og sammenkomster. Under Black Weekend er det sjanse for å gjøre et skikkelig kupp.

Dette er Black Friday

Black Friday (engelsk for «svart fredag») er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Dagen er tradisjonelt begynnelsen på julehandelen og mange utsalgssteder åpnes ofte så tidlig som klokka tre på natta eller tidligere og tilbyr en rekke salgsvarer, ofte begrenset i antall eller tidsrom.

I Norge har konseptet blitt en kjærkommen handledag de siste årene. Såpass populær har denne salgsdagen blitt, at noen utsalgssteder har utvidet tilbudene til å gjelde en hel uke eller en hel helg.

(Kilde: Wikipedia.)

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet