Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

DE FIKSER KLOAKKPUMPENE I DISTRIKTET

Annonse fra Agro & Miljø

Med spesialisering innen drift av vann og avløpsanlegg i hytte- og boligområder, har Agro & Miljø merket folks interesse i miljøet rundt seg.

Dette gir utslag i stor aktivitet og mye utbygging av rense- og kloakksystemer. Investeringsgraden på hytter langs Oslofjorden er stor og innen 10-15 år vil det ikke være en hytte uten tilkobling av vann og kloakk, spår Jan-Petter Kongsberg hos Agro & Miljø.

Privat VA-utbygging

Stadig mer av den desentraliserte og sentraliserte utbygging innen kloakk, blir mer privatisert. Agro & Miljø bidrar her til å sikre kvaliteten og stabiliteten rundt drift av minirenseanlegg og transport av kloakk til sentrale renseanlegg.

Den største del av kundegruppen er private vann og avløpslag, og her er krav til høy servicegrad nærhet til kunden og rask responstid viktig. Agro & Miljø har derfor investert stort i gode systemer og medarbeidere som bringer bedriften nært mot kunden for å yte god service. 

En «drittjobb»

Man kan jo si at dere har en skikkelig drittjobb. Hvordan er det egentlig å jobbe med kloakk og rensesystemer?

– Ja, ler han og fortsetter:

– Dette er kanskje en drittjobb, men å jobbe ute i vår fantastiske kyst og kulturlandskapsområde som kyndig faglært servicearbeider, skaper høy trivselsfaktor! I tillegg til alle rosende tilbakemeldinger fra våre kunder, skaper dette inspirasjon hos oss.

VA-tekniker Knut Jørgen Antonsen, rørleggermester Lars Erik Josefsen, saksbehandler og regnskapsansvarlig Lillian Karlsen, og daglig leder Jan-Petter Kongsberg.

Klar for nye oppdrag

Med grønn profil ser Agro & Miljø inn i framtiden med kunnskap og en digitalisert hverdag som bidrar til et renere miljø.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet