Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bedriften blir 70 år i 2018

Lokal forankring ble en vinneroppskrift for disse gutta

Annonse fra Borge Rør A/S

Kåre Dahl som startet opp Borge Rørleggerbedrift i 1948 sammen med sin bror. Det var en familiebedrift til beinet. Sønnene Øivind, Thor og Gunnar var med og hjalp til i alle ferier og på fritiden.

– Da pappa gikk bort i 1970 overtok Thor, Gunnar og jeg, forteller Øivind.

 Han ble leder av firmaet og de kalte seg den gang for "Borge Rør og Jern".

– Vi startet jernvarehandel på Selbak hvor vi hadde byggevarer og sement ved siden av rørleggerforretningen som var selve bærebjelken, minnes Øivind.

Øystein Martinsen, Morten Pedersen og Øivind Dahl.

Nye eiere ville fortsette lokal satsning

Etter hvert skilte gutta lag, Thor startet gravefirma og Gunnar startet eget rørleggerfirma.

I 1999 solgte Øivind firmaet til de tre guttene som driver i dag; Morten Pedersen, Øystein Martinsen og Thor Karlsen.

– Vi fikk god hjelp og back-up av Øivind Dahl i starten, forteller Morten Pedersen.

Sammen la Morten, Øystein og Thor fremtidsplanene for Borge Rør. De var alle enige om at de skulle satse lokalt. Med det fokuset til grunn vokste firmaet fort og i dag teller de 50 ansatte.

– Vi overtok et godt etablert og velrennomert navn som var enkelt å ta over, forteller Morten.

Rørlegger Ronny Nilsen (fra venstre), rørlegger Roar Olsen og læregutt Jørgen Johansen på boligprosjektet Åsebråten park ved Fredrikstad-marka.

Markedet er stort og lokalt

Borge Rør hadde mange faste kunder, både bedrifter og privatkunder. Dessuten hadde de et stort kontaktnett av fagfolk.

– Vi har et stort marked her i Fredrikstad, og det er mye som skjer i området for tiden, kan Morten fortelle.

Blant annet gjør klarere og strengere regler at de har stor vekst i etterspørsel av sprinkelanlegg.

Borge Rør dekker et stort spekter av jobber, blant annet bygg og anlegg, leilighetsprosjekter, industribygg, skoler og barnehager.

– I tillegg har vi en serviceavdeling som tar små oppdrag og en industriavdeling som er engasjert i distriktet rundt.

– Det som er viktig for oss er å være en lokalt forankret bedrift med solide håndverkstradisjoner. Det gjør at vi har gode relasjoner og godt samarbeid med oppdragsgivere og hovedentreprenører. Slagordet vårt er kvalitet i alle ledd og det vil vi alltid leve opp til, avslutter Morten. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet