Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå skal det være el-billader, varmepumper og smarthus

Annonse fra Kråkerøy Elektriske

Fremtiden er nå for Kråkerøy Elektriske, for etterspørselen stiger etter smarthusløsninger og el-billading.

– Vi søker hele tiden etter nye nisjer, produkter og muligheter innenfor vårt fag, og for egen utvikling, sier Thomas Johansen fra Kråkerøy Elektriske.

I 2016 startet firmaet for eksempel med en ny avdeling for reklamebelysning.

– Det har vi lykkes godt med, forteller han.

Videre forteller han at smarthus er noe som kommer for fullt og som Kråkerøy Elektriske satser på. Det samme gjelder termografi.

Har alle muligheter innenfor el-billading

I samarbeid med Salto ladestasjoner tilbyr Norgeseliten, som er kjeden Kråkerøy Elektriske tilhører, en rekke smarte systemer for lading av elbil.

– Her kan vi være til hjelp for alle som har behov for lading; enten det er hjemme, på arbeidsplassen, borettslag, næringsbygg og offentlig, oppsummerer Thomas Johansen.

Dermed kan den lokale elektrikerkjeden levere innenfor et bredt spekter, fra enkle hjemmeladere til større ladeanlegg i bedrifter.

Velg lader utifra behovet ditt

– Vi kan levere alle produkter og vi bidrar med løsninger for borettslag, sameier og bedrifter, forteller han og legger til:

– For privatmarkedet rådgir vi gjerne kundene, og vi skreddersyr el-billaderen utifra kundens behov og biltype. Dessuten kan vi ta en vurdering av behovet for egen kurs til ladeutstyret, påpeker han.

Daniel Skalle er prosjektleder for varmepumper og lys- og fasadeskilt hos Kråkerøy Elektriske.

Fortsatt høy etterspørsel etter varmepumpe

– Mange vil sikre seg en mer rimelig og effektiv oppvarming til vinteren, men navnet er jo litt misvisende, foren varmepumpe gir faktisk også kulde og nedkjøling når sommervarmen kommer tilbake, smiler Daniel Skalle fra Kråkerøy Elektriske.

Han minner om at en varmepumpe bidrar til bedre inneklima for store og små. 

– Varmepumpens innedel filtrerer luften i boligen for støvpartikler, så på den måten blir den som en effektiv luftrenser, påpeker han.

37 ansatte og 40 år

– Vi har de aller fleste oppdragene våre lokalt, det vil si i hele Østfold, forteller Thomas.

Neste år er et ekstra spesielt år for de 37 ansatte i bedriften, da fyller Kråkerøy Elektriske nemlig 40 år.

– Det gleder vi oss veldig til, smiler han.

Daniel Hauge monterer en utelampe hos en lokal kunde.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet