Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

30-åringen som har satt sitt stempel på Fredrikstad

Annonse fra Byggmester Håkon Hansen

Med flere av byens mest kjente bygg og kunder i porteføljen, er det ikke fritt for at Byggmester Håkon Hansen virkelig kan feire når de nå har vært 30 år i bransjen.

Rosenborgveien 5, 1630 Gamle Fredrikstad

– Bestefar var snekker, så lista var lagt allerede som ung, humrer Håkon Hansen.

Da snekkerutdannelsen var unnagjort begynte han hos Byggmester Rolf Andreassen. Med tiden ble han mer og mer fristet til å starte egen bedrift og til slutt gjorde han alvor av planene. Byggmester Håkon Hansen ble en realitet i 1985.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Byggmester Håkon Hansens kontorer i Rosenborgveien.

Startet i det små

– Vi begynte smått med bare noen læregutter, forteller Håkon.

I dag er det mellom 25-30 faste ansatte i firmaet, og de fleste har jobbet der i over 20 år.

– Vi jobbet mye med tilbygg og enkeltbygg før vi fikk de større oppdragene, fortsetter Håkon.

Hovedkontoret har i de siste 11 åra ligget på Øra. I etasjen over finner vi selskapet HF Entreprenør, som Håkon startet sammen med noen dyktige kolleger i 2016.

Fyller 30 år i høst

– Vi har hatt en god vekst i Håkon Hansen AS siden oppstarten og i år har vi 30 års-jubileum, forteller Håkon stolt.

Med bred kompetanse og lang erfaring har de mulighet til å ta på seg større og krevende oppdrag. Nedslagsfeltet deres er hele Østfold, men Håkon innrømmer at lokale oppdrag i egen by er blant favorittene.

– Vi har jo gjort tømrerarbeidet på mange av byens kjente bygg, som for eksempel rådhuset, kinosalene og Litteraturhuset. Vi var også med på å bygge Østsiden Storsenter og ombyggingen av Torvbyen, sier Håkon.

Bedriften har også hatt en rammeavtale med Fredrikstad kommune i over 20 år.

Som hos flere byggmestre får de flere av sine oppdrag etter anbudsrunder, samtidig har de en god del faste kunder som alltid kommer tilbake.

– Det er jo fordi vi leverer gode produkter til rett pris innen avtalt tid, sier Håkon.

Familiebedrift

I hjertet av firmaet finner vi ikke bare Håkon, men også kona Hilde. Som både kontor- og HMS-ansvarlig spiller Hilde en viktig rolle i bedriften.

– Hun har vært en viktig støttespiller under utviklingen av firmaet, fastslår Håkon.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet