Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rehabiliterings-spesialistene

Annonse fra LMN Bygg

Gjengen hos LMN Bygg blir ivrig når det er snakk om gammelt byggverk. Aller best er det når de får øke levetiden for hus eller hytte.

Her rehabiliterer LMN Bygg et typisk 50-tallshus på Rolvsøy og gjør om til 20-tallsstil. – Kall det halvveis sveitserstil om du vil, med tilbygg og påbygg, sier Lars Morten.

– Du kan si vi har en brennende lidenskap for å bevare det gamle, det er det vi liker aller best. Så hos oss er det mye fokus på rehabilitering og restaurering, forteller Lars Morten Noreng, daglig leder i LMN Bygg.

At det er denne grenen av tømrerfaget som LMN Bygg har spesialisert seg på, startet med Lars Mortens egen lidenskap for nettopp dette.

– Fra jeg begynte i faget til i dag, har jeg jobbet spesifikt med rehabilitering. Jeg er rett og slett blitt spesialist på det gamle, forteller Noreng.

Mange av oppdragene til LMN Bygg består av kledning, vinduer og fornying av uteplasser, enten det er gjelder å lage terrasse, levegger eller glasstak. De disponerer også båt, slik at de kan nå ut til hytter på renoveringsoppdrag.

Selv begynte Lars Morten som voksenlærling, og det endte med at han i 2004 startet sitt eget firma.

Skreddersyr kvalitetsmøbler på bestilling

– Men vi tar også på oss de aller fleste oppdrag innenfor tømrerfaget, både store og små jobber, forsikrer Noreng.

I disse dager jobber de blant annet med å bygge 18 garasjer i kjede og med etterisolering og omkledning av et hus.

Plassbygde møbler er også noe Lars og hans ansatte tilbyr. Dermed kan de skreddersy kvalitetsmøbler etter kundens behov og ønsker. 

Ser etter flere ansatte

– I dag er vi på utkikk etter flere ansatte, vi ønsker oss fagfolk som har god kompetanse og er lidenskapelig opptatt av arbeidet, forteller den daglige lederen.

– Vi tar på oss oppdrag hovedsakelig i fylket, og oftest i Fredrikstad, Sarpsborg, Halden og Moss. Dessuten ligger det en del rehabiliteringsjobber på steder som Hvaler og Hankø, forteller han.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet