Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Allsidig malermester har også blitt møbelprodusent

Annonse fra Malermester Geir Knædal

Etter mange års arbeid med eget malermesterfirma, har Geir Knædal fått seg en artig sidegeskjeft; en selvprodusert møbelserie oppkalt etter svigerfaren Harald.

– Det var spenningen som drev meg til å starte for meg selv, forteller Geir Knædal.

Han flyttet til Fredrikstad i 1982 og snaue fire år senere tok han mesterpapirene og «Malermester Geir Knædal AS» så dagens lys.

Dilemmaet

De første årene jobbet han som eneste ansatt i firmaet og oppdragene strømmet på.

Det satte Knædal i et dilemma; skulle han takke nei til jobber eller skulle han ansatte? Svaret var enkelt. Geir hadde ingen planer om å levere dårligere til sine kunder og dermed ansatte han en maler i 1988. I dag er de åtte malere og en lærlig.

Geir med en stol fra møbelserien Harald - som han selv produserer.

Kalte opp møbelserie etter svigerfar

Geir og hans ansatte tilbyr tjenester som maling, tapetsering og innendørs gulvbelegg, samt behandling av utvendige overflater som for eksempel tre og betong. De har også liftutleie.

Sengen "Harald" med sitt stilrene og klassiske uttrykk er ett av møblene i møbelserien Harald.

I tillegg til dette har Knædal en litt annerledes tjeneste å tilby, nemlig møbelproduksjon. Du kan rett og slett kjøpe køyesenger på mål av malermesteren.

– Møbelserien, som heter Harald, har sitt utspring fra min svigerfar ved navn Harald, som i sin tid lagde denne sengetypen til sine barn. Denne sengen har gått i arv til barn og barnebarn og vist en meget god holdbarhet og slitestyrke, forteller Knædal og fortsetter:

– Som en gest til min svigerfar startet jeg produksjon av denne sengetypen. Det er fint å kunne tilby en norskprodusert seng av ypperste håndverk og kvalitet.

Møbelserien Harald omfatter også nattbord, sminkebord, sengehester, hagemøbler, med mer. 

Her kan du sjekke ut møbelserien Harald.

Jan Kirkeng utfører malerarbeider og møbelproduksjon.

Maler VS malermester

Geir er opptatt av at man bør ha mesterbrev når man driver firma.

– Det finnes så klart firmaer uten som også er flinke, men har man mestermerket, så må dette forsvares ved all jobb som utføres. Da er det ikke rom for slurv eller lureri, for da mister man rett og slett mestermerket sitt, påpeker han.

Som medlem av malermesternes landsforbund følger det også med en garanti på at jobben blir gjort selv om firmaet for eksempel går konkurs.

– Som malermester setter man seg god inn i de forskjellige produktene man bruker i løpet av en arbeidsdag, man kurses jevnlig og har god kontakt med proffe aktører i markedet, sier Knædal.

Det er ikke plass til slurv, for konsekvensene kan bli store. Han nevner særlig utvendig behandling og våtrom.

– Der kan det blir snakk om store vannskader som ikke blir lagt merke til før det har gått en god stund, noe som fører til råte, advarer Knædal.

– For eksempel tror mange at de sparer mye penger ved å velge svart arbeidskraft, men ofte sitter de igjen med uferdige prosjekter, tilføyer han.

Verdiøkning – ta vare på boligen din

I et marked med stigende boligpriser er investeringer i egen bolig god økonomi. I tillegg økes familiens trivsel, noe som ikke kan måles i penger. De rommene i huset som folk ser ekstra nøye på ved salg er kjøkken og bad.

– Slurv og amatørmessig arbeid kan gi omfattende skader på boligen. Det finnes et stort tilbud på markedet når det gjelder oppussing og rehabilitering fra både seriøse og useriøse aktører. Derfor gjelder det å velge rett, påpeker Knædal.

Malermester Brynjar Juliusson legger et strøk hvitmaling på en bolig i Bydalen Terrasse.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet