Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Anders Madshaven Andersen, bergsprenger.

Satser på lærlinger

Annonse fra Jørgensen og Jørgensen

Jørgensen og Jørgensen er Selbak-firmaet som har kompetanse i fokus.

– Lærlinger har vi hatt i alle år. Første lærling var faktisk min bror Thomas, forteller Lene Jørgensen.

Jørgensen og Jørgensen er familiefirmaet som startet i en låve i 1980. Da var det Bjørn Jørgensen, faren Reidar Jørgensen og onkelen Rolf Tolfsen som kjøpte opp gamle maskiner som de pusset opp. 

Fra starten i låven og videre de neste syv årene vokste bedriften, fra tre ansatte i familien Jørgensen til å ha hele 27 ansatte. De etablerte seg da i nytt kontor og lagerbygg i Strykerveien 26 på Kjølberg Industriområde.

Fra venstre: Bjørn Jørgensen, Lene Jørgensen og Thomas Jørgensen.

De ansatte må få utvikle seg

I dag er de 24 ansatte. En av hjertesakene i firmaet er at alle som jobber der skal få mulighet til videreutdanning, utvikling internt og å kunne bygge på fagprøvene sine.

– Vi tok et løft i 1998-99 hvor alle ansatte fikk mulighet til å ta fagbrev. Dette var et internt opplegg, og alle som ønsket det fikk ta fagbrev, forteller Lene Jørgensen.

– Vi har rett og slett fokus på fagarbeid, fortsetter hun.

I tillegg har bedriften vært opptatt av å ta imot lærlinger, både innen anleggsmaskinførerfaget og vei- og anleggsfaget.

– Vi har alltid en lærling, og nå har vi fire. To som kom rett fra skolen og to som er klare for å ta fagprøven, forteller Lene.

Slik reagerer folk når det bråkes i gatene

Blant oppdragene Jørgensen og Jørgensen gjennomfører, er flere for vann og avløp i Fredrikstad kommune. Dette er ofte utfordrende oppdrag, hvor man må stenge gater eller avkjørsler og selve arbeidet tidvis kan bli relativt støyete.

– Vi møter mye hyggelige folk, vi har til og med noen som kommer bort med kaffe når været er dårlig. Så vi opplever lite av grinete telefoner mot de som jobber og bråker i gata, selv om dette i visse tilfeller kan pågå over lang tid. De fleste forstår at man gjør noe som er bra for dem.

Bergsprenger Anders Madshaven Andersen følger nøye med.

Selv om Jørgensen og Jørgensen har flest oppdrag i kommunal sektor, tar de også private oppdrag.

Blant de mest vanlige oppdragene er diverse tomtearbeider, utvidet innkjørsel, bytte av vann- og avløpsledning inn mot hus, sprengning for boligtomter og rivning. Alt fra enkle garasjer til større boliger og industribygg har de mulighet til å hanskes med.

– Vi har maskiner for det meste, lover Lene Jørgensen.

Bjørn Jørgensen
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet