Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nye tider for Fossum Jernvare

Annonse fra Fossum Jernvare

Fossum Jernvare har et bredt utvalg, men spesielt ett område gjør at de får tilreisende kunder fra hele Østfold. Og nå venter et nytt kapittel i familiebedriftens historie - som del av et digert, nordisk selskap.

Mosseveien 41, 1610 Fredrikstad

Åpningstider:

Man-fre: 07:30 - 16:30

Lør: 09:00 - 14:00 

Fossum Jernvare på Mossveien har et rykte på seg som få bedrifter av samme kaliber i Østfold kan smykke seg med.  De er nemlig godt kjent for å ha et stort og bredt utvalg av skruer i løssalg, noe som tiltrekker seg kunder langveisfra.

– Det er vanskelig å få tak i her i Østfold, forteller Erik.

– Stadig nye kunder kommer for å kjøpe dette, og flere kommer helt fra Halden og Indre Østfold. Dette er en nisje vi har, sier Erik.

Fra lokalene i Mosseveien 41 i Fredrikstad er de ellers en totalleverandør av arbeidstøy i Fredrikstad, de selger maling, malerverktøy, kjøkkenutstyr, brannvernutstyr og brannslokkere. 

I tillegg utfører Fossum Jernvare kontroll og service av brannslukkere og brannslanger.

Erik Fossum.

Blir med i kjede for å overleve i fremtiden

Alle produkter og tjenester blir med over når Fossum Jernvare i oktober offisielt går inn i Nordens største faghandelkjede, kalt Happy Homes. I Sverige teller selskapet hele 100 butikker.

- Dette er helt nytt i Norge i år, og det blir 70 butikker her, kan Fossum fortelle om storsatsningen.

– Vi er allerede medlem, men om en måneds tid skal profileringen være klar håper jeg, sier Erik Hjalmar Fossum.

– Det blir en stor trygghet å ha kjede i bakgrunn. Vi kan ikke ikke overleve i fremtiden uten å være med i en kjede, sier han.

Utsprunget av familiebedrift fra 1914

– Fossum Jernvare startet opp for 14 år siden, men har sitt utspring fra Fossum og Ingerø som ble startet opp i 1914 av min bestefar Hjalmar Fossum. Da han ga seg var det min far som tok over, forteller Erik Hjalmar Fossum.

Deretter ble Fossum og Ingerø solgt, før tredje generasjon ved Erik Hjalmar startet opp igjen, denne gangen som Fossum Jernvare, som vi kjenner i dag.

Og selv om de nå er på full fart inn i Happy Homes-kjeden, forblir strategien den samme.

– Vi vil være litt annerledes enn typiske kjedebutikker, der man kun kjøper det billigste. Vi skal rådgi kunden, gjøre reparasjoner, være problemløsere og komme med forslag til ideer for kundene, avslutter Erik Hjalmar Fossum.

Erik Fossum (fra venstre) og Svein Jensen hos Fossum Jernvare.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet