Utfordringer med gangbrua i Fredrikstad ble til verdensrekord for komposittbruer
Gangbrua mellom sentrum og Kråkerøy ble verdens største i sitt slag, takket være FiReCo.
FiReCo ble startet i 1991 og drev med produksjon og engineering. Etter hvert har kursen styrt mer mot ingeniørfaget. Det var på grunn av denne erfaringen at FiReCo, blant mange Fredrikstad-firmaer, fikk en viktig rolle i byggingen av gangbrua.
– Vi ble kontaktet av arkitekten og bedt om et alternativ til stål, forteller Alf Egil Jensen, Ph.D og daglig leder hos FiReCo, om den viktige telefonen som kom tidlig på 2000-tallet.
– Grunnen på hver side der hvor gangbrua skulle bygges var dårlig, og ikke tålte stålkonstruksjon. Dessuten var stål for dyrt, forteller Jensen.
Dermed ble FiReCos oppgave å finne et fullgodt alternativ. Løsningen ble en såkalt komposittbru. Kompositt, enkelt forklart, er en blanding av plastmateriale som det støpes armeringsfiber inn i.
– Den gang ble det verdens lengste komposittbru som kunne åpnes og lukkes, forteller Jensen stolt.
Har tatt gangbru-konseptet videre i landet
Etter dette jobbet FiReCo målrettet mot Statens vegvesen og vegdirektoratet for å fortsette å få bygge flere komposittbruer. Siden den gang har gangbrua i Fredrikstad inspirert gangbruer i både Skedsmo og Porsgrunn.
– Nå kan bruer bygges lettere. Vi gjør analyse, materialvalg og lager prototyper. Vi prøver å få kompositt til å bli et bedre alternativ til bygging av broer, påpeker Jensen.
Utvikler nye løsninger med kompositt
I mer enn 25 år har Fredrikstad-selskapet opparbeidet et godt navn og rykte i Norge innenfor konseptutvikling og prototypebygging, både når det gjelder infrastruktur, skip og offshore, og i mange andre bransjer.
– Kompositt er ikke noe vi kun bruker til bruer. Vi utvikler blant annet komposittanker og komposittfartøy, forteller Jensen.
Siden kompositt er brennbart, har de også blitt eksperter på brann og brannsikkerhet.
Her har de også et datterselskap som selger produkter som brannisolerende panel for komposittfartøy. Dette brukes blant annet i militærfartøy.
– Her har vår oppgave blitt å bygger båter smarte for å hindre brann, forteller Jensen.