Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Utfordringer med gangbrua i Fredrikstad ble til verdensrekord for komposittbruer

Annonse fra FiReCo AS

Gangbrua mellom sentrum og Kråkerøy ble verdens største i sitt slag, takket være FiReCo.

FiReCo ble startet i 1991 og drev med produksjon og engineering. Etter hvert har kursen styrt mer mot ingeniørfaget. Det var på grunn av denne erfaringen at FiReCo, blant mange Fredrikstad-firmaer, fikk en viktig rolle i byggingen av gangbrua.

– Vi ble kontaktet av arkitekten og bedt om et alternativ til stål, forteller Alf Egil Jensen, Ph.D og daglig leder hos FiReCo, om den viktige telefonen som kom tidlig på 2000-tallet.

– Grunnen på hver side der hvor gangbrua skulle bygges var dårlig, og ikke tålte stålkonstruksjon. Dessuten var stål for dyrt, forteller Jensen.

Dermed ble FiReCos oppgave å finne et fullgodt alternativ. Løsningen ble en såkalt komposittbru. Kompositt, enkelt forklart, er en blanding av plastmateriale som det støpes armeringsfiber inn i.

– Den gang ble det verdens lengste komposittbru som kunne åpnes og lukkes, forteller Jensen stolt.

FiReCos Christian Dimmen, Reidar Joki og Alf Egil Jensen i møte.

Har tatt gangbru-konseptet videre i landet

Etter dette jobbet FiReCo målrettet mot Statens vegvesen og vegdirektoratet for å fortsette å få bygge flere komposittbruer. Siden den gang har gangbrua i Fredrikstad inspirert gangbruer i både Skedsmo og Porsgrunn.

– Nå kan bruer bygges lettere. Vi gjør analyse, materialvalg og lager prototyper. Vi prøver å få kompositt til å bli et bedre alternativ til bygging av broer, påpeker Jensen.

Utvikler nye løsninger med kompositt

I mer enn 25 år har Fredrikstad-selskapet opparbeidet et godt navn og rykte i Norge innenfor konseptutvikling og prototypebygging, både når det gjelder infrastruktur, skip og offshore, og i mange andre bransjer.

– Kompositt er ikke noe vi kun bruker til bruer. Vi utvikler blant annet komposittanker og komposittfartøy, forteller Jensen.

Siden kompositt er brennbart, har de også blitt eksperter på brann og brannsikkerhet.

Her har de også et datterselskap som selger produkter som brannisolerende panel for komposittfartøy. Dette brukes blant annet i militærfartøy.

– Her har vår oppgave blitt å bygger båter smarte for å hindre brann, forteller Jensen.

Alf Egil Jensen, Christian Dimmen, Mai-Britt Magnussen, Jørn Lilleborge og Reidar Joki.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet