Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ny daglig leder skal sette HF Entreprenør på kartet lokalt

Annonse fra HF Entreprenør

HF Entreprenør synes det var på tide med et større entreprenørselskap som kunne ta på seg oppdrag i distriktet. Nå tar den nye daglige lederen satsningen videre.

– Vi skal gjøre dette riktig og bli en god, mellomstor entreprenørbedrift som kan påta seg de oppdragene som oppstår i distriktet, forteller Steinar Hensmo.

Han starter i ny rolle som daglig leder i HF Entreprenør fra 1. oktober. Hensmo startet sin ledererfaring i et Asker-firma i 2001, der han jobbet i nærmere 6 år. Deretter begynte han som prosjektleder i Moelven, og tok senere over som avdelingsleder i 2008.

– Jeg har jobbet med næringsbygg i så å si alle år, har god kjennskap til markedet og vet hvordan en byggeplass fungerer, forteller Steinar om ansvaret han nå påtar seg.

Lokal tilhørighet og merkevare

HF Entreprenør ble startet i 2016 av Kjetil Fjeld, Kai Nilsen og Håkon Hansen. Tanken var å danne et større entreprenørselskap som skulle ta for seg større nærings- og forretningsbygg lokalt.

– Visjonen er å etablere et selskap med lokal tilhørighet og bygge en merkevare, forteller Hensmo.

HF Entreprenør, som holder til i Rosenbergveien på Øra, har Østfold som hovedsatsningsområde. Der er målgruppen investorer, private selskaper og eiendomsbesitter(e) primært i det private eiendomsmarkedet.

– Et nøkkelord for oss er lokalpatriotisme. Vi er opptatt av at vi som jobber i bedriften er herfra og kjenner byen. Vi kjenner til Fredrikstad.

Fra kontoret i Rosenbergveien vil Steinar Hensmo jobbe for å sette HF Entreprenør på kartet.

Et lag med mye erfaring

Selv om de er et relativt nystartet selskap er det ikke rent lite erfaring de sitter på.

– Med ressursene vi har i bedriften er vi ikke ukjent i markedet, forteller Hensmo og viser til at ansatte i selskapet tidligere har deltatt på prosjekter som blant annet Litteraturhuset, Medietilsynet og Unilabs på helsehuset.

HF Entreprenør har ledet byggingen av ny etasje i Torvbyen i samarbeid med HH, verkstedhall for Utne transport, nybygg for Borge trykkluft og slakteri for Fredrikstad Seafoods, for å nevne noe.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet