Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Satser enda hardere på privatmarkedet

Annonse fra Scanmark

Etter en kraftig økning av privatkunder i 2017 har Scanmark bestemt seg for å satse hardere.

Kontormedarbeider Eva Iversen har oversikt over det meste.

De startet med å jobbe mot privatmarkedet i 1991, men etter hvert ble industri- og proffmarkedet minst like viktig for Scanmark, som hovedsaklig leverer alt fra hageporter til store garasjeporter.

– En grunn til at vi er blitt så viktig i industri- og proffmarkedet, er at vi er opptatt av spesialløsninger og spesialtilpasninger for de som ønsker det. Vi finner løsninger der andre gir opp og ikke kan levere, sier daglig leder i Scanmark, Ole J. Tveitan.

Scanmark har hovedtyngden av oppdragene sine i nærområdet, og ligger strategisk til i Pancoveien 10 på Ørebekk.

– Vi har mange gode tømrerfirma i Fredrikstad og Østfold som kunder. Det samme gjelder entreprenører, slik som for eksempel Backe Østfold, Solid Entreprenør og Skanska, sier Ole.

Satser hardt mot privatmarkedet igjen

I dag kommer 60 prosent av omsetningen deres fra industri- og proffkunder, og 40 prosent fra det private. Sistnevnte har i 2017 økt andelen sin betraktelig.

– Vi har gjort avtale med polsk kvalitetsleverandør av porter, som gjør at vi konkurrerer mer på pris enn før, og dermed har salget til det private økt, forklarer Tveitan.

Det har gitt mersmak for den lokale bedriften.

– Nå satser vi mot å fortsatt styrke privatmarkedet fremover. Vi har et enormt utvalg av garasjeporter, sidedører, skyvegrinder, porter og gjerder i alle prisklasser, og det tror vi gjør oss attraktive i markedet, sier den daglige lederen.

Scanmarks dyktige montører Aigars Zascerinskis, Terje Rustad, Dmitrijs Jelsuvjevs.

Tok på seg stort spesialoppdrag for Forsvarsbygg

Den friske satsningen betyr ikke at bedriften har trappet ned oppdragene for industri. Tvert imot, for et annet satsingsområde er ståldører og branndører til næringsbygg og offentlige bygg.

– Vi har akkurat levert mange brannporter, leddporter og lastehus til forsyningsbygg for F35 jagerfly til Forsvarsbygg. Her er er det spesielle brann- og sikkerhetskrav, så dette var en spesialbestilling fra dem, forteller Ole engasjert.

Eksempel på produktene Scanmark leverer, her vises garasjeport, skyvegrind, dør og gjerde.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet