Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Råde-bedrift utviklet nytt produkt for hytteeiere

Annonse fra Driftsteknikk AS

Vinteren ligger foran oss, men samtidig som du tar opp båten fra vannet, er det å vintersikre hyttas pumpestasjon minst like viktig. Det har et Råde-firma nå gjort noe med.

Pumpestasjonen som er knyttet til vann- og avløpssystemet på hytta er utsatt når vinteren slår til for fullt. 

Der så den lokale bedriften Driftsteknikk en mulighet til å utvikle et produkt som sparer mange hytteeiere fra forargelse, nemlig et vinterkonserveringprodukt kalt PSV 1-2-3.

Servicetekniker Kristine Liepina jobber i disse dager med å vinterkonservere pumpestasjoner ved hjelp av vinterkonserveringsproduktet PSV 123.

– Det er et middel som bidrar til at pumpestasjonen både blir renset og frostsikret for vinteren. Da unngår man frysing og man tar vare på pumpeanlegget, forteller Arild.

Produktet er et giftfritt og miljøvennlig produkt som er laget for at hytteeiere selv skal kunne ta produktet i bruk uten hjelp.

– Det har blitt veldig populært og vi leverer det til mange deler av landet. Det er klart vi er litt stolt av at dette er vårt eget produkt, smiler Arild.

På tavleverkstedet produseres automatikkstyreskap for pumpestasjoner, her er Ismar Kusmic i aksjon.

Fra én til 15 ansatte

Det er ikke bare utvikling av produkter som Driftsteknikk jobber med, driften er hovedsaklig basert på service og ettersynsavtaler av pumpestasjoner. I tillegg produserer og leverer de pumpestasjoner til hyttemarkedet.

Driftsteknikk startet med én mann i 2002 og økte til to året etter. Det begynte med en idé om at stat og kommune ville ha behov for driftstjenester på kommunale pumpeanlegg, derav firmanavnet.

- Vi kjente til markedet og så at det var et behov for dette, sier Arild.

I dag har de vokst seg til 15 ansatte. De har også kjøpt opp et datterselskap i Andebu som produserer store pumpestasjoner.

Har oppdrag langt utenfor bygrensen

Oppdragene Driftsteknikk gjør er blant annet for Fredrikstad kommune og Moss kommune, men ellers har de oppdrag over hele Østlandet og til og med i Sverige.

– Jeg tror kunder vil velge oss fordi vi er dyktige, høy servicegrad og oppfølging. Vi har kort responstid, vi er løsningsorienterte, hyggelige og etterrettelige. Det er viktig for oss å ta vare på kundene, sier Arild.

Serviceansvarlig Lars Erik Johansen og servicetekniker Kristine Liepina med framkomstmiddelet som benyttes på hyttefelt, i tillegg til bil og båt.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet