Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

DE FIKSER HYTTEEIERNES KLOAKK

Annonse fra Agro & Miljø

Slik har Agro & Miljø merket at folk investerer mer og mer i hytta, selv når det gjelder kloakkanlegget.

– Vi ser en tendens til at folk investerer mer og mer i hytta, den har nesten blitt viktigst. Hytta er ofte forbundet med tradisjoner og derfor vil folk utvikle den og ta vare på den, forteller Jan Petter Kongsberg hos Agro & Miljø.

Så også når det kommer til kloakken. 

Agro & Miljø jobber nemlig med kloakkrenseanlegg, pumpestasjoner for kloakk, samt hage- og jordbruksvanning, som også er sentralt for hytteeiere.

Fokuset deres er lokalt, for på den måten gjør de responstiden kortest mulig. I størst grad er kundene deres å finne i hyttemarkedet i Østfolds skjærgårdsområder.

– Vi rykker ut om det er noe, for vi vil hjelpe hytteeierne sånn at ting fungerer som de skal når de er på ferie og om det skulle skje noe, forteller Jan Petter videre.

Mini-renseanlegg til hytta

Et produkt som er spesielt populært til hytta er desentraliserte renseanlegg, ifølge Jan Petter.

– Dette er små mini-renseanlegg man plasserer på steder hvor bolig eller hytta ikke har anledning til å føre vann eller kloakk inn mot et sentralt renseanlegg. Dette er rett og slett små renseløsninger som renser på stedet, forklarer han.

En "drittjobb"

Hos Agro & Miljø er de spesielt opptatt av å ha høy servicegrad og være tilgjengelig for kundene.

Man kan jo si dere har en skikkelig drittjobb. Hvordan er det egentlig å jobbe med kloakk og rensesystemer?

– Ja, ler han og fortsetter:

– Dette er kanskje en drittjobb, men vi møter utrolige mye positive og glade mennesker som er glade for å få hjelp. Derfor blir hver dag en glede for oss.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet