Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Salgssjef René Bøe.

Jakter selgertalent og medierådgiver

Annonse fra Sarpsborg Arbeiderblad

Salgssjef René Bøe er på høstjakt etter ny medierådgiver i fast stilling.

– Det er en spennende jobb, hvor man kommer i tett kontakt med lokalt næringsliv. Du blir en viktig rådgiver for kundene i porteføljen din. Oppgaven er å skreddersy løsninger for kundene som gjør at de når sine mål, forteller René Bøe, salgssjef i Sarpsborg Arbeiderblad, Halden Arbeiderblad og Fredriksstad Blad, om hva man kan forvente seg i rollen som medierådgiver.

Ansettelsesforholdet er i Sarpsborg Arbeiderblad, men porteføljens geografiske nedslagsfelt er Sarpsborg, Fredrikstad og Halden. Arbeidsstedet er på Stortorvet i Fredrikstad, i splitter nye kontorlokaler med fantastisk utsikt.

Regionteamet samlet på Støtvig hotell i 2017.

Papiravis, innholdsmarkedsføring og Google-samarbeid

Som medierådgiver i Sarpsborg Arbeiderblad har man en unik mediemiks å boltre seg i; alt fra papiravis og nettbannere, til innholdsmarkedsføring, programmatisk og Facebook-annonsering. 

Med Google som leverandør av annonseteknologi, er også alle som jobber i regionen blitt Google-sertifisert.

– Alt vi gjør og alle kanalene vi jobber i handler om å gi best respons for kundene våre, sier Bøe.

Sarpsborg Arbeiderblad, Fredriksstad Blad og Halden Arbeiderblad er viktige annonsekanaler for lokale og nasjonale kunder, både digitalt og i papiravisen.

– Vi skiller oss virkelig ut når det gjelder mediemiksen, fordi vi har alle muligheter. Det er en stor fordel både for medierådgiver og kunde, slår Bøe fast.

Vi skiller oss virkelig ut når det gjelder mediemiksen, fordi vi har alle muligheter. Det er en stor fordel både for medierådgiver og kunde

René Bøe, salgssjef Sarpsborg Arbeiderblad

Mangfoldig rolle

Bøe understreker at jobben består av mer enn å bare selge annonseplasser.

– Vi jobber i et medielandskap som har utvidet seg fra papiravis til å i dag bestå av en rekke digitale muligheter, påpeker Bøe.

– Personen vi leter etter må være en relasjonsbygger, ha et digitalt hode, være initiativrik og ha konkurranseinnstinkt. Man skal jobbe med kunder på lang sikt og se deres behov og utviklingspotensiale. Det er også en fordel å kunne komme med kreative innspill.

Selvstendig, men del av et større team

Selv om man jobber selvstendig i rollen som medierådgiver, kan Bøe også avsløre at man er en del av et større team. Som medierådgiver i Sarpsborg Arbeiderblad jobber du i et lokalteam på ni personer. 

I tillegg er du en del av en sammensveiset region med 34 ansatte fordelt på 12 aviser fra Halden til Nordstrand.

– På huset har vi egne spisskompetanser innenfor adops og innholdsmarkedsføring, som vil være viktige støttefunksjoner for medierådgiveren, påpeker han.

Dessuten møtes regionen månedlig for kompetanseheving og temamøter.

Slik er kollegaene

Hvordan er dere i lokalteamet?

– Det er en pliktoppfyllende og sosial gjeng med mye humor. Vi er opptatt av at alle skal trives på jobb. Så vil jeg si vi er ganske engasjerte i lokalmiljøet vårt, enten det gjelder sport eller byutvikling, humrer han.

Sarpsborg Arbeiderblad har en sterk posisjon i Sarpsborg og omegn. Totalt leser 41.000 sarpinger SA hver eneste dag fordelt på papir (26.000 lesere), nett (22.000 lesere) og mobil (15.000 lesere). Virksomheten omfatter 25 årsverk.

Vårt mediehus er et selskap i mediekonsernet Amedia AS. De har 66 avistitler i hele Norge, som gjør Amedia størst på lokal dekning.

Les mer og søk på stillingen ved å klikke her.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet