Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Feirer Fredrikstad med å male vegg

Annonse fra Citroën

– Det er en positivitetsbølge i byen, og vi vil gjerne bidra med en fargerik gave. Kanskje det også vil inspirere andre?, sier Citroën-forhandler Tor M. Karlsen.

– Man merker det bare ved å snakke med folk i byen nå, at det er en ny energi. Det er en veldig positivitet i hele Fredrikstad virker det som, det er ikke bare i sentrum det går bra, sier Tor M. Karlsen fra Bilsenter AS på Rolvsøy, som er Citroën-forhandler. 

Citroën er en bilforhandler som skiller seg ut, og det var herfra Karlsen fikk idéen om å gi et lite og annerledes bidrag til Fredrikstad.

Citroën-forhandler Tor M. Karlsen

Gir nytt liv til dyster vegg

– Vi tenkte det kunne vært artig å pusse opp en vegg i bybildet, en vegg som er litt kjedelig og dyster fra før av, og gi den nytt liv, forteller Karlsen.

Norèn Maler og Byggtapetserfirma  er en veldig god kunde av Citroën over flere år, og det er disse som skal gjøre selve jobben med å friske opp veggen.

Akkurat hvilken vegg som er utvalgt, forblir en hemmelighet inntil resultatet er klart.

Når Tor M. Karlsen blir bedt om å beskrive Fredrikstad i 2017, peker han på at det er blitt en fargerik og inkluderende by.

– Farger skaper liv og bevegelse. Fredrikstad er virkelig i bevegelse og det er mye liv i byen om dagen, så det henger rett og slett litt sammen, smiler Citroën-forhandleren.

Farger skaper liv og bevegelse, og Fredrikstad er virkelig i bevegelse.

Tor M. Karlsen, Citroën-forhandler hos Bilsenter AS.

Håper å inspirere andre

Målet er at malingen skal være et hyggelig bidrag til byen, men Karlsen håper også det kan inspirere andre til å tenke annerledes og gjøre små ting i hverdagen for å hylle den fine byen vår.

– Her i byen har vi kommet langt nå, så det er bare å fortsette å fore den positiviteten. Både små og store bidrag har potensiale til å utgjøre en forskjell i hverdagen, mener Karlsen. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet