Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Åpner avstengt FMV-område

Spektakulær forestilling i 450-årsgave

Annonse fra Østfold kulturutvikling

I lang tid jobbet produsent og kurator James Moore for å åpne det avstengte FMV-området for publikum. Nå blir det kunstvandring med blant annet heftige akrobatiske øvelser - 16 meter over betongen.

Karoline Aamås fra Det lille mekaniske loppesirkuset kaster seg ut i de heftigste akrobatiske øvelser og håper å glede og forbause både liten og stor.

Kunstnere samles til ekstraordinær kunstvandring

Night Sea Journey på FMV 15. - 17. september

Se for deg å vandre blant kunstinstallasjoner og kikke opp på akrobater i 16 meters høyde, inne i massive skipshaller på det avstengte FMV-området.

Alt dette og mer kan du oppleve på Night Sea Journey på FMV 15. - 17. september.

Dette er et digert, kunstnerisk samarbeid som gis i gave i anledning byens 450-årsjubileum. De kunstneriske bidragene danner en kunstvandring hvor kunsten beveger seg blant publikum, både inne- og utendørs.

Dette foregår på kvelden idet sola går ned i havet. Alt rammes inn av disse røffe bygningene som snart skal rives. Det blir vakre kulisser for noe såpass spektakulært som dette.

Agnes Sirland, markedssjef i Østfold kulturutvikling.

Det kunstneriske samarbeidet består blant annet av det verdenskjente ny-sirkuset Cirkus Cirkör. Rudi Skotheim Jensen, kjent scenekunstner fra Fredrikstad kommer også. Han skal ha med seg Det lille mekaniske loppesirkuset og spille scener fra forestillingen Elven og havet, som «utforsker grenselandet mellom sirkus og det maritime».

– De ulike kunstnerne tilpasser biter av sitt repertoar og skreddersyr det til denne kunstvandringen, forteller Agnes Sirland, markedssjef i Østfold kulturutvikling.

Det kommer også seks masterstudenter fra Høgskolen i Østfolds Akademi for scenekunst. Deres oppgave er å bekle ulike deler av FMV-området med ulike kunst- og lydinstallasjoner.

Markedssjef Agnes Sirland, og James Moore, produsent og kurator for scenekunst i Østfold kulturutvikling.

Jobbet hardt for å åpne området for publikum

Det er James Moore, produsent og kurator for scenekunst i Østfold kulturutvikling, ønsket å produsere en forestilling på FMV-området. Han har i lang tid jobbet sammen med Jotne Eiendom AS og Fredrikstad kommune for å få tillatelse til å åpne området, for å vise kunst til publikum.

– Det er stengt for allmennheten nå og det å kunne åpne det opp for folk tiltalte James veldig, forteller markedssjef Sirland.

Siste sjanse til å oppleve området slik det er

Kunstvandringer er kanskje ikke så allment kjent her til lands, men er et fenomen som er godt kjent og brer om seg i Europa. Siden FMV-området skal bygges om til en ny bydel, så blir dette sannsynligvis siste sjanse til å rusle rundt på området slik det er nå.

– Her får man mulighet til å gjenoppleve industriområdet. Det blir en vandring med historisk tilsnitt og det skjer noe hele tiden, så det passer for alle, også barnefamilier og folk uten lokal tilknytning, påpeker Agnes Sirland.

Fra bakkenivå kribler det litt ekstra i magen når akrobatene svinger seg oppe i luften. Her viser Karoline Aamås noen smakebiter for fotografen.

Det blir ungdomsfestival på Hvaler neste år

Ufestival på Hvaler 17. - 22.  april 2018

For tre år siden startet Østfold kulturutvikling opp Ufestival som en vandrefestival. Festivalen har vært i Halden i 2015, Sarpsborg i 2016, i Fredrikstad 2017, og settes opp i Hvaler kommune i 2018. Da er det på Hvaler ungdomsskole og i Hvalerhallen det kommer til å skje.

– Innholdet i festivalen blir skapt av unge folk i Østfold. Det busses inn skoleelever fra hele fylket. Man får oppleve teaterstykker, street-art, konserter og mye av det spennende som er en del av Den kulturelle skolesekken og UKM, forteller Sirland.

På Ufestival i Fredrikstad var det store trekkplasteret artister som Julie Bergan og Jesper Jenset. I forkant jobber Østfold kulturutvikling med spørreundersøkelser blant målgruppen, for å finne ut hva de vil ha mer og mindre av når det kommer til kultur.

Slik så det ut under Ufestival i Fredrikstad i år. I 2018 skal festivalen til Hvaler! (Foto: Østfold kulturutvikling/Trine Sirnes)

Man får oppleve teaterstykker, street-art, konserter og mye av det spennende som er en del av Den kulturelle skolesekken og UKM.

Agnes Sirland, markedssjef i Østfold kulturutvikling, om Ufestival 2018

Under festivalen kan man gå på forskjellige typer arrangement, alt ettersom hva man liker.

I de byene festivalen har blitt arrangert i hittil har det vært byjubileum, men det er ikke noe jubileum på Hvaler i 2018.

– Dette er bare Hvaler kommune som ønsker å gjøre noe spennende for ungdommer i Østfold og i Hvaler, og Østfold kulturutvikling får da lov til å sette opp denne flotte festivalen i Hvaler, forklarer Sirland.

Unge artister fra hele fylket får også delta gjennom UKM (Ung kultur møtes), som er en nasjonal ordning som er satt opp for å bygge opp under kreativitet hos unge i hele Norge.

Opplev den unike forestillingen Night Sea Journey på FMV 15.-17. september.  

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet