Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Jubilanten har nok å henge fingrene i

I sommer fyller denne bedriften 25 år

Annonse fra Hvaler Arbeidssenter

Med høy etterspørsel etter ved, pakking- og monteringsoppdrag, gressklipping og vask av alt fra dyner til båtkalsjer, er det ikke rart folka på Hvaler Arbeidssenter står på hele året og har ekstra å gjøre i sommerhalvåret.

Hvaler Arbeidssenter selger bjerkeved og blandingsved stort sett hele året, og her er det David Andersen som passer på at alt går riktig for seg i produksjonen. Hvaler Arbeidssenter kjøper tømmer fra hele Østfold, men også lokalt for å støtte opp der. I tillegg lager og selger de treprodukter som fuglekasser og krabbesnører.

Du finner oss på Lammenes 83, 1680 Skjærhalden

Hvaler arbeidssenter AS er et aksjeselskap som eies av Hvaler kommune. Bedriften ble opprettet i 1992 og har til hovedformål å sysselsette yrkeshemmede. I dag teller vi 22 personer.


– Vi klipper gressplener for harde livet nå! Det gror raskt om dagen, forteller Øyvind Fjeldberg, som er bosatt på Hvaler og daglig leder av Hvaler Arbeidssenter.

Gressklippingen er et tilbud både for hyttefolk og for fastboende. Flesteparten er faste avtaler for fastboende, mens mange hyttefolk kjøper hjelp til å holde gresset nede frem til ferien starter.

Det var i juni 1992 at Hvaler Arbeidssenter så dagens lys, en bedrift som har som formål å sysselsette yrkeshemmede på Hvaler. I sommer fyller de 25 år, i disse årene har de hatt en god utvikling.

Vaskeriet startet Hvaler Arbeidssenter samme år som de ble etablert. Nå har de utvidet og har større kapasitet for å møte etterspørselen. Gro Hultmann fra Skjærhalden er av de blide folka som jobber i vaskeriet.

Har vaskeri for madrasser, sengetøy og båtkalesjer

Behovet for et lokalt vaskeri var noe de umiddelbart så etter starten i 1992. Hvaler Arbeidssenter tok grep og i dag har vaskeriet deres utvidet kapasiteten. Nå har de blant annet store industrimaskiner som tar vask opptil 22 kilo av gangen.

– I sommersesongen har kundene våre ulike behov. Vi tilbyr blant annet vask av for eksempel doble dyner og madrasser. Vi kan også vaske og impregnere båtkalesjer. Det vi vasker kan leveres etter 1-2 dager, alt etter mengden, forteller han.

I disse dager har ferietrafikken slått inn for fullt og det er arbeidsoppgaver til alle. Om sommeren holder de åpent på lørdager og litt lengre åpningstid utover kvelden, for å dekke etterspørselen.

Blitt store i Hvaler-sammenheng

Men hvem er det egentlig som står bak alt dette?

– Når alle er innom er det rundt 20-22 stykk på jobb. Dette er stort i Hvaler-sammenheng, påpeker Fjeldberg.

I forbindelse med HVPU-reformen, en reform som sørget for å få psykisk utviklingshemmede tilbake til sine hjemkommuner, ble det opprettet en del type bedrifter som Hvaler Arbeidssenter.

Fjeldberg har vært der siden dag én, og i dag er de tre ordinære ansatte og 14 personer i varig tilrettelagt arbeid, såkalte VTA-plasser. I tillegg har bedriften et dagsentertilbud til 4 brukere, og har også 2 lærekandidater.

Viktig å gjøre folk fornøyd

"Hvordan kan man lette hverdagen for fastboende og hyttegjester på Hvaler?" er et spørsmål de alltid vender tilbake til på Hvaler Arbeidssenter.

– Vi vil rett og slett bidra til noe positivt i lokalmiljøet, forteller Øyvind Fjeldberg.

Daglig leder Øyvind Fjeldberg på Lammenes, hvor Hvaler Arbeidssenter holder til.

Tjenestene har, selvfølgelig, utviklet seg i takt med etterspørsel og i sommer jobber de ekstra dager og lengre dager for å dekke etterspørselen.

– At folk velger oss fordi vi gjør en god jobb, er viktig for de som jobber hos oss. At det leveres gode varer og tjenester på lik linje med alle andre bedrifter i Hvaler og andre steder, avslutter Fjeldberg.

At folk velger oss fordi vi gjør en god jobb, er viktig for de som jobber hos oss.

Øyvind Fjeldberg, Hvaler Arbeidssenter

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet