Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bli med på øyhopping på Hvaler!

Annonse fra Hollungen AS

Uten båt, men glad i sjøliv, late dager med solskinn og god mat på holmene? Fortvil ikke, det finnes en båt og en billett på Skjærhalden som fikser det.

– Det er viktig å gjøre den delen av Hvaler som ikke har veiforbindelse tilgjengelig for publikum, forteller Hollungens daglige leder Peter Parmer.

– Det er mange som ikke har båt, så da er dette en fin mulighet til å komme seg rundt på de ulike øyene her på Hvaler, forteller han og legger til at tilbudet også er populært blant mange firmaer.

Tilgang på tre øyer

Ideen kom litt av seg selv da de begynte å tilby en tur-retur-billett. Da kan man reise så mye man vil frem og tilbake den dagen - uansett tid på året. 

– Dette er et tilbud som har økt litt med tiden, så etter hvert utvidet vi tilbudet om sommeren.

De som reiser får tilgang til tre øyer uten særlig biltrafikk, og det er litt annerledes der enn der du kommer til med bil.

– Disse øyene har ulike kvaliteter, slår Peter fast.

Sjekk her for rutetabeller til øyhopping.

Peters beste øyhopping-tips

☀️ På dager med sol:

– Herføl er finest i pent vær og varme, jeg ville ikke dratt hit når det blåser mye.

🌬 På dager med vind:

Søndre eller Nordre er gode alternativer når det blåser. Der er man mer i le om det er mye vind. 

💡 Husk også at...

• Holmene er forskjellige og alle har hvert sitt preg. Øyene har også forskjellig geologi og planteliv.

• Planlegg godt utifra rutetidene og få med deg alle tre holmer etter ønske, så får dere tid både til å spise, utforske og hygge dere.

• Det er mulighet for servering på alle tre øyene i sommersesongene og en del helger ellers.

• Øyhopping passer både enkeltpersoner og for firmaturer/grupper. Firmaturer og grupper kan si ifra på forhånd, slik at vi har nok mannskap.

Det er mange som ikke har båt, så da er dette en fin mulighet til å komme seg rundt på de ulike øyene her på Hvaler

Peter Parmer, kaptein

Har økt passasjertallet kraftig

Peter Parmer startet å drive Olava i 2001. Året før han overtok var det under 40.000 passasjerer, et tall som bare hadde sunket og sunket. 

Når 2016 var historie hadde de rundet hele 100.000 passasjerer, til tross for at hverdagstrafikken er en annen.

– Ting har jo endret seg de siste årene, før var det både skole, butikker og arbeidsplasser på alle øyene her ute, og slik er det ikke lenger.

Da Peter overtok gjorde han om på ruter, konsept og driftsbetingelsene. Planen? Å kjøre så mye de klarer innenfor arbeidstidsbestemmelsene, for å øke frekvens og dermed også bruken.

– Jeg ønsker ikke å gi et mindre og dårligere tilbud enn det vi gir i dag. Enten jobber jeg med dette produktet jeg kan stå for, eller så ønsker jeg ikke å drive, sier Petter tydelig engasjert og slår fast:

– Jeg føler forpliktelser ikke bare ovenfor kommuen og fylket, men også for passasjerer, bedriften og ansatte.

Hollungen er fergesambandet mellom de østlige øyene i Hvaler kommune. Fergene har base på Skjærhalden, og frakter både passasjerer, biler, lastebiler, osv. til alle øyer utenfor Skjærhalden. Hollungen disponerer for tiden tre ferger; M/S Hollungen, M/F Hvalerferga II og M/S Olava og har til sammen 18 avganger daglig.

Rutetabeller ligger tilgjengelig på www.hollungen.no.

Intet stille farvann før 2001

Historien om båten går langt bakover i tid, helt tilbake i 1871. Da begynte det en liten rutebåt å gå i fra Halden til Hvaler. Den ble etter hvert for liten og året etter kjøpte de en større, ved navn Olava. Båtens historie skulle dog vise seg å inneholde alt fra enorme svingninger i markedet til krig for pengestøtte.

– I begynnelsen kunne båten gå fra Halden og helt til Oslo. Vannet var en ganske viktig del av infrastrukturen for frakte varer og gods, påpeker Parmer.

Da fastlandsveien kom, forsvant et ganske stort selskap på over 30 ansatte. Tilbake satt bare 8-10 personer. Det er bare ett eksempel på hvordan næringen kjente presset.

– Historisk sett har driften av firmaene gått litt i bølger, blant annet på grunn av dårlig økonomi. Både private selskaper og aksjeselskaper har drevet firmaene, men etter hvert fikk man offentlig støtte. Likevel var økonomien trang og forståelsen var liten for at det kostet penger å drive båt, forklarer Parmer, som var med og sørget for at historien tok en ny, positiv vending.

Båten Peter Parmer sitter i nå, er den 3. Olava-båten som har gått den ruten der ute.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet