Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vil tilby fiberdekning selv på Hvalers minste plasser

Annonse fra Hvaler Bredbånd AS

I dag er det vanskelig å tenke seg en hverdag uten tilgang på nett. På Hvaler finnes det fremdeles mange steder uten dekning, men dette vil Eivind Nappen gjøre noe med. Målet er å kunne tilby alt fra fastboende og hytteeiere til det lokale næringslivet et fremtidsrettet og stabilt fibernett.

– Det er ikke så mange store aktører som ser verdien i å bygge ut fibernett på steder som Hvaler. Så for et raskt og stabilt bredbånd på hytta er vi et godt alternativ, forteller daglig leder Eivind Nappen.

Ved bruk av fiber er ikke kapasitet et problem. Du kan ha flere tjenester som tv, internett, alarm og smarthus-løsninger på samme kabel.

– Kundene i dag ønsker å ha tilgang til raskt bredbånd med god kapasitet. Spesielt viktig er det å kunne streame uten at det «lagger», og fiber er det raskeste digitale mediet til dette i dag, forteller Nappen og legger til:

– Et samfunn i dag uten fiber og bredbånd er nærmest hjelpeløst.

Det er ikke så mange store aktører som ser verdien i å bygge ut fibernett på steder som Hvaler.

Eivind Nappen, daglig leder Hvaler Bredbånd AS

Nett skal være lett tilgjengelig

Hvaler Bredbånd er et kommunalt eid AS som ønsker å øke livskvaliteten og produktiviteten til både innbyggere og hytteeierne. Bakgrunnen var at kommunestyret på Hvaler ønsket innbyggerne bedre tilgang til bredbåndstjenester.

– Vi ønsker at det skal være lettvint og uproblematisk å bo på Hvaler, når det kommer til internettilgang. Denne kommunestyrebestillingen av fibernettet gjør Hvaler kommune til et attraktiv sted å både bo og feriere, mener Eivind Nappen.

Hvaler Bredbånd AS hadde sin oppstart i desember 2016 og per i dag er det to ansatte. De jobber med å bygge ut område for område, og prioriteter etter påmeldt interesse. Målet med utbyggingen er å kunne tilby fibernett til Hvaler-befolkningen; både hytteeiere, fastboende, butikker og industri.

Prioriterer etter påmeldt interesse

Per i dag prosjekteres flere områder og Hvaler Bredbånd prioriterer utbygging ettersom folk melder inn på deres hjemmeside

– Dekningen på Hvaler varierer veldig fra område til område. Utfordingene er å komme ut til alle de bebodde øyene. Da må vi ut med sjøkabel, opplyser Nappen som avslører at de i sommer ser på Søndre Sandøy og Søndre Spjær som en mulighet for utbygging.

Meld din interesse for fiber i ditt område her.

Liten holme konkurrerer med dekningen i sentrum

Konkurransefordelen deres er at store aktører har liten interesse for å etablere nett i små områder. 

– På den lille holmen Revholmen utenfor Stokken har alle nå fått bredbånd. Vi er de eneste som er interessert i å tilby fibernett på småsteder som dette. På Revholmen er det nå muligens bedre fiber og bredbåndsdekning enn det er i selve Fredrikstad, forteller en svært fornøyd daglig leder.

Fordelen med fiber er stabiliteten, som ingen andre av dagens digitale plattformer kan gi. 

– De fleste vet hva fiber er og at det fungerer bra. Det er ikke bare stabilt, men også fremtidsrettet, påpeker Nappen.

Fakta: Hvaler Bredbånd AS

Hvaler Bredbånd AS er et fiberselskap som står for salg og etablering hos sluttkundene, samt salg og bruk av fibernettet til tjenesteleverandørene. Tjenesteleverandørene er de som selger tv og internett på fibernettet som settes opp. Det er et åpent fibernett hvor flere leverandører leverer tv og internett, så her kan kunden kan velge - er de ikke fornøyd med en leverandør er det bare å bytte til neste. Foreløpig finnes det to leverandører; NextGenTel og Monsternett, men på sikt vil det komme flere. 

Det leveres for det meste TV og Internett på fibernettet i dag, men etter hvert vil det komme flere tjenester knyttet til sikkerhet, som overvåking, alarm og andre smarthusløsninger. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet