Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne gjengen skal være problemløsere i ferien

Annonse fra Kråkerøy Elektriske

– Behovet for elektriker er stort på Hvaler, så vi prøver å strekke oss så langt som mulig for å hjelpe, forteller daglig leder Thomas Charles Johansen.

– I sommer er det mye av enkle utrykninger når folk flest har ferieavvikling og trenger assistanse, forteller daglig leder Thomas Charles Johansen.

Kråkerøy Elektriske har montører på jobb i hele juli og er derfor tilgjengelig for kundene når andre vanligvis har ferieavvikling.

– Det går mye av terrassevarmere, ombygging av sikringsskap, samt generell service og vedlikehold på hytter, for å nevne noe. Med mange hytteeiere kommer også behovet for lader til el-biler, påpeker Johansen.

Helt fra de fikk sitt første oppdrag på Hvaler på 80-tallet, har det vært naturlig gjennomgangstrafikk ut mot øyene. Med fire montører lokalisert på Hvaler har de også oppnådd raskere responstid.

Fraktet sikringer med taxi for å redde middag

Kråkerøy Elektriske lever etter mottoet "blir de fornøyd, er vi fornøyd" og med service i høysetet blir noen oppdrag av den spesielle sorten.

– Forrige julaften ble vi oppringt av en fortvilet mann fra Rakkestad som ikke fikk tak i noen elektrikere. Løsningen ble å sende sikringer med taxi til Rakkestad, slik at kunden fikk stekt steika si. Jaggu ble det en vellykket julaften, humrer Johansen.

For mange hytteeiere kommer også behovet for lader til el-biler.

Thomas Charles Johansen, daglig leder

Fra to til 38 ansatte

Det hele startet i 1978, da holdt de til i Festningsveien på Kråkerøy og bar navnet "Tor Arne Johansens Elektriske”. Firmaet bestod av to ansatte – pappa Tor Arne Johansen og mamma Karin Marie Dahl Johansen. 

Etter bare ett års drift strømmet oppdragene inn og to nye kolleger måtte til. I 1980 flyttet de inn i nye lokaler som lå sentralt til ved Kråkerøyveien. 

– Vi er fremdeles en familiebedrift og per i dag har vi 38 lokalkjente ansatte som utfører alt fra enkle serviceoppdrag til store prosjekter. Nå holder vi til på Råbekken og her trives vi godt.

Varmepumper er en god fyring for hytta. Samtidig hender det jo at det blir over 20 grader også her i Norge, og da kan det være fristende med litt kjøling.

Thomas Charles Johansen, daglig leder

Hett med solceller og varmepumper for hyttefolket

I tiden fremover ser de to klare tendenser for hyttefolket på Hvaler. Solceller er på full fart inn i markedet og noe man bare vil se mer og mer til.

– Vi har allerede noen solcelleanlegg vi kan vise til. Dette er produkter som bransjen ser på som veldig interessant, og her vil det skje mye de kommende årene, spår Johansen.

Dessuten installerer de stadig flere varmepumper på hyttene i distriktet.

– Dette er en god fyring for hytta, som kan virke som en slags frostvakt utenom sesongen. Ved å investere i en slik løsning kan man få redusert strømforbruket og kostnadene. Samtidig så hender det jo at det blir over 20 grader også her i Norge, og da kan det være fristende med litt kjøling, avslutter Johansen med et smil.

FRA STARTEN AV: Kråkerøy Elektriske så sitt lys i 1978, da under navnet "Tor Arne Johansens Elektriske". Firmaet hadde to ansatte - Karin Marie Dahl Johansen og Tor Arne Johansen.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet