Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå er Breviks lommebok tynnere

Annonse fra Taxisentralen

Ingen krøllete kvitteringer i lommeboka, ingen overraskende sluttsummer og uten bankkort i taxien. Christian Brevik har blitt app-frelst.

Fordeler med Svippr:

• Bestill taxi med et par tastetrykk - ingen telefonkø.

• Du behøver ikke vite adressen du er på, Svippr finner det ut for deg.

• Se hvor taxien din er mens du venter på den.

• Beregner kostnaden for taxituren.

• Betaling direkte i app'en.

• Sender kvittering til e-posten din.

• Betalingshistorikk.

Last ned gratis på AppStore her eller på Google Play her.

– Jeg har pleid å ringe for å bestille taxi, for jeg liker å preke vet du, ler Christian Brevik.

Nå har imidlertid radioprofilen Brevik skaffet seg Taxisentralens storsatsning, appen Svippr, og vi fikk overvære første gangs bruk.

– Førsteinntrykket er at det ser ryddig ut. Det er enkelt å forstå hva man skal gjøre. Den tar deg videre trinn for trinn på en enkel og smidig måte, sier Brevik mens han trykker inn taxibestillingen.

Slankere lommebok

– Dette er faktisk helt rått. Her kan du jo finne ut hva taxituren koster. Her kan jeg trykke, også finner Svippr ut hvor jeg er. Og jeg kan betale i app! Genialt, jubler han.

Hvor ofte tar du taxi?

– Å, det er mye! Jeg tipper jeg tar taxi 2-3 ganger i uka, både jobb og privat. Jeg er alltid på steder hvor ingen kunne tru at nokon kunne bu da liksom, humrer han.

Radioprofilen, som reiser land og strand rundt for å kommentere FFK og Stjernen, innrømmer at det blir kaos å holde styr på kvitteringer.

– For min del er Svippr kjempepraktisk. Her får jeg kvitteringen rett til e-posten, i stedet for å ta vare på de dødehavsrullene jeg fyller lommeboka med. Jeg må alltid passe på å ikke miste kvitteringa, men nå slipper jeg det, sier han mens han utforsker Svippr.

Enkel å bruke, praktisk og pålitelig er Breviks krav for å laste ned en app. På mobilen hans er appene godt organisert, dødtid på reisefot brukes nemlig til å slette apper som ikke blir brukt.

Tror appen får folk fra vors til taxi raskere

En nyhet i Svippr er at du kan følge taxien som er på vei til deg. Brevik tror det vil gjøre taxituren billigere når man skal fra vorspiel til byen.

– Veldig ofte blir taxien stående utenfor i åtte minutter, fordi jentene skal ha ekstra tid på å kle på seg og se seg litt ekstra i speilet. Med den her kan du følge taxien hele veien og da blir det lettere å kutte dødtiden.

– Ikke superteknisk av meg

Å laste ned appen er enkelt, det gjøres enten i til iPhone her eller til Android-telefoner her. Når den er lastet ned kan du bruke Facebook eller Twitter til å registrere deg, eller du kan legge inn navn, telefon og mail, så er Svippr klar til bruk. Om du vil reise uten kort og kontanter, kan du legge inn kortinformasjonen din og betale i app.

– Jeg er ikke superteknisk av meg, så greier jeg, klarer andre også, sier han og utdyper for ordens skyld hvor enkelt det er:

– Jeg synes det å bestille reiser på nettet er ganske avansert da. Du må nitrykke forbi hundre sånne sider for å komme til betalinga. Med Svippr har du tre trykk, så står taxien på døra.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet