Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Utelivet er ikke bare på by'n

Tre terreng og tre ulike joggesko

Annonse fra Löplabbet

Svein Arild Røhne fra Löplabbet i Fredrikstad forteller hvilke sko som passer til turterrenget du liker best.

Enten du skal løpe eller gå, er skoene du velger en uhyre viktig faktor for best mulig effekt av treningen. Ikke minst er det viktig for å unngå skader og feilbelastning. 

På Löplabbet kan skoene tilpasses akkurat din fot, ditt aktivitetsnivå og dine behov, men her deler Svein Arild Røhne, skoekspert hos Löplabbet i Fredrikstad, noe av sin erfaring.

Fra Fredrikstadmarka.

MARKA

Beskjeden demping med litt grep: Løpeskoene Topo Fli-Lyte. Sko og tilbehør, alt fra Löplabbet i Fredrikstad.

– Skal du gå i marka vår; i Borredalen, til skihytta eller gå lysløypa på Østsiden, er det greit med sko som har litt knotter, men også litt demping i moderate mengder, forteller Svein Arild Røhne, daglig leder på Löplabbet Fredrikstad. 

– Grus og sti er et så veldig mye bedre underlag for føttene dine enn hard asfalt. Derfor trenger du ikke så kraftig demping i et slikt terreng, men med den type sko kan du tælle litt på asfalten også, ler Svein Arild.

– Mange vil kanskje benytte lysstolper eller trær til å løpe intervaller mellom. Når du løper intervall er du mye på forfot, og da bruker du også ditt eget dempesystem.

Løypetips!

Er du en nybegynner som vil komme deg ut, uten å gå på asfalten rett utenfor hjemmet ditt, er Borredalen rundt-løypa en glimrende tur. Det er en fin rundtur enten du vil gå eller jogge. En eller flere runder rundt andre dam i Fredrikstadmarka er også en fin, kort løype på omlag 1 km.

Her fra Pærnes i Torsnes.

KYSTTERRENG

DEMPING: På gåturer eller rolige turer på hardt underlag er demping nøkkelordet, her Hoka Clayton-sko. Sko og tilbehør fra Löplabbet Fredrikstad.

– Når det blir slike forhold er det mest for å gå. Da er det god demping som er viktig, men du kan gjerne ha litt knaster under, sier Svein Arild.

– Det som er viktig er at gummien på skosålen er litt seig, det er ikke all type gummi som er like myk og grei. Det vil bidra positivt til at skoene "fester seg" bedre på fjell, og likevel kan de brukes om det kommer områder med sand og grus, påpeker skoeksperten.

Spesielt viktig er det å være bevisst på hvordan du tråkker når du skal kjøpe sko som skal brukes mest på hardt og flatt underlag, enten til jogging eller gåing.

Løypetips!

Pærnes i Torsnes:

Her kan du parkere bilen og rusle mot vannet på en grussti. Du går i omtrent 1 km. med sti før du kommer frem til en hyggelig plass, hvor du enten kan ta en pust i bakken eller grille. Dette er et vennlig kystterreng, men det er selvsagt også fjell her for de som ønsker litt tøffere underlag.

Sjekk ut starten av løypa og hvor du kan parkere på Google Maps her.

Fra Leiret på Rolvsøy.

SKOGSTERRENG

EN FEST MED GODT FESTE: Skoene Inov-8. X-Talon 212. Sko og tilbehør fra Löplabbet i Fredrikstad.

– Når du går i skogen får du forskjellig tråkk fordi underlaget er så variert, det er ikke et hardt, monotont underlag. Så skal du jogge eller gå tur i kupert terreng, er det viktig med grep. Når det kommer sleipe røtter trenger du sko som gir deg godt feste, forteller Svein Arild.

– Det å jogge eller gå i ulendt terreng er helt fantastisk for de som ønsker å få mer ut av treningsturen. Man styrer mengden helt selv, men det girer opp treningen noen hakk, påpeker Svein Arild.

Løypetips!

Leiret på Rolvsøy

Hvis du vil tøffe opp den vanlige gåturen bør du teste ut en artig rundtur ved Leiret på Rolvsøy. Du parkerer før bommen. Da får du varmet opp beina på en slakk grussti på omtrent 400-500 meter. Langs denne stien ligger Alpakka-gården, som er et artig tilskudd til turen. Når du kommer inn i skogen får du et fjell på høyre side. For å komme til denne skråningen krysser du en bekk. Selv om det er bratt, kan du gå opp, det er ikke behov for å klatre. På toppen får du en fantastisk utsikt. Gå rett frem og du vil finne en avstikker ned fjellet på venstre side. Når du er nede har du en speiderhytte på høyre side, med en rasteplass hvor du kan slappe av eller ta turmaten din etter stigningen du nettopp har erobret.

Sjekk Google Maps her for å se hvor du kan parkere og gå fra.

SKO TIL ETHVERT BEHOV: Svein Arild fra Löplabbet er opptatt av å finne riktig sko til ethvert behov.

Bruker video og tredemølle for å finne perfekte sko

– Vi har mange innom oss som vet at de sliter skoene sine der og der, men det er mer enn det som ligger bak når man skal kjøpe løpesko, forteller Svein Arild Røhne, daglig leder på Löplabbet Fredrikstad.

På Löplabbet har de en egen tredemølle som filmer og fotograferer løpesteget, slik at de ansatte kan analysere løpesteget ditt og finne den perfekte skoen til ditt bruk.

– Først vil jeg gjerne se foten bar i speilkassen, for å sjekke lengdebuen, se stillingen på ankelen og se om det er noen kuler man bør ta hensyn til. Så måler jeg for eksempel hvor mye lengdebuen synker når du tråkker fremover. Deretter bruker vi noen nøytrale testsko og ser de løpe litt på mølla, for å filme med iPad'en og se hvordan tråkket er. Da har vi et utmerket grunnlag for å finne riktig sko, avslutter Svein Arild fra Löplabbet.


Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet