Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kollektivtilbudet kopieres av andre kommuner

– Derfor er Flexx-brukerne våre mest fornøyde kunder

Annonse fra Østfold kollektivtrafikk

Som en del av kollektivtilbudet i fylket, satses det for fullt på de som ikke bor sentrumsnært. Tilbudet heter Flexx, og sparer både miljøet og penger.

Konseptet er enkelt: I stedet for å ha store busser kjørende nesten tomme til alle rutetabellens tider, har de gamle tabellene blitt byttet ut med Flexx-tabeller. Dette betyr at bussen KUN kommer hvis du melder ifra om at du ønsker å ta bussen.

☀️ Slik fungerer Flexx – et tilbud til folk i alle aldre

• Flexx har egen rutetabell for hver kommune. Finn den aktuelle tabellen for ditt bosted på ostfold.flexx.no

• Bestill på tlf. 03177, eller velg reise på nettsiden og bestill på ostfold.flexx.no.

• Deretter plukker bussen deg opp, sammen med eventuelt andre som også har bestilt den samme ruten.

• Beregn litt god tid. Bussen har et 20 minutters tidsvindu. Den kan i enkelte tilfeller komme fem minutter før tiden, eller 15 minutter etter – alt ettersom hvor mange bussen må hente før/etter den kommer til deg.

• Bor du inntil 2 km fra hovedvei, kan bussen hente deg på døren.

• Vanlige busspriser gjelder! Honnør, Student og Barn fungerer som vanlig - ingen tillegg i pris selv ved henting på døren.

Skal avlaste foreldrekjøring på nattestid

Flexx natt er tilbudet for ungdom i alderen 16-24 år. Flexx natt er samme konsept som Flexx, men for ungdom på kveldstid i helgene.

– Dette er et tiltak som både skal sørge for at ungdommen kommer seg trygt hjem, samtidig som foreldre slipper kjøring og henting av ungdommen i byen natt til lørdag og søndag, sier prosjektleder hos Østfold kollektivtrafikk, Solfrid Rød Olsen og legger til at hun tror dette blir et populært tilbud i sommer.

Storfornøyde kunder

– Flexx-brukerne er uten tvil våre mest fornøyde kunder, forteller Rød Olsen og forklarer:

– De bor gjerne på områder som lenge har vært preget av å miste bussrutene sine grunnet liten pågang. Nå får de det kollektive tilbudet tilbake, og det på sine egne premisser.

Det nye konseptet er spesielt tilpasset eldre og yngre som bor et godt stykke utenfor sentrum, og som ønsker økt mobilitet.

– Vi ser at bussen ofte er et møtested, særlig for eldre. Derfor vil vi gjerne oppfordre disse til å reise sammen, sier Rød Olsen.

Østfold er en pionér i bruken av Flexx, og fylker som Finnmark og Møre og Romsdal har allerede fulgt etter. I Fredrikstad, Råde og på Hvaler er det selskapet Minibuss 24/7 som står for all Flexx-kjøring.

På Hvaler og i Råde er det i tillegg en egen buss på hverdager mellom 10-14, som kjører folk i alle aldre på kryss og tvers innenfor kommunegrensene. Dette tilbudet har allerede blitt flittig brukt ved barnehagehenting på Hvaler og av en barselgruppe i Råde.

Ønsker rutetips

Bor du et sted hvor Flexx ikke kjører i dag, men hvor den burde? Rød Olsen forteller at Østfold kollektivtrafikk gjerne mottar tips til nye ruter.

– For oss er det viktig å avdekke hvor det er behov for ruter som ikke er satt opp i Flexx-tabellene i dag. Derfor ber vi om at de som kan ha tips til ruter vi bør dekke, tar kontakt med oss.

Tipsene kan ringes inn på telefon 03177, eller beskriv den ønskede ruten i en mail til skyss@ostfoldfk.no.

🌛 Slik fungerer Flexx Natt – et tilbud til ungdom mellom 16 – 24 år

• Har sin egen Flexx Natt-rutetabell

• Billettpris per reise er 50 kroner, uansett hvor langt du skal.

• For Flexx Natt, brukes bussholdeplassen ved Torvbyen, Spor 9 i Gunnar Nilsens gate 23.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet