Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Møbelbutikken som lar kunden bestemme

Unike møbler er Fredrikstad-butikkens suksessoppskrift

Annonse fra Rocka Møbler

Besøk oss i Dikeveien 33 eller ta kontakt om du ønsker å vite mer om målsydde møbler til ditt hjem.

– Vi opplever at interessen for møbler og interiør er høy blant Fredrikstad-folk og kundene våre fra resten av Østfold, forteller daglig leder Frode Gretland.

– Tendensen vi ser, er at mange er opptatt av å finne det unike. De vil ha ting som ikke alle andre har, fortsetter han.

Ifølge Gretland har Fredrikstad-folk på møbeljakt som regel klart for seg hvordan de vil ha det.

– Men folk er vant til å måtte endre på ønskene, fordi de fleste butikkene tilbyr møbler som er masseprodusert og fiks ferdig. Da er det en helt annen verden når de kommer hit til oss, hvor alt kan tilpasses og man kan bestemme helt selv.

Skreddersyr sofaene uten pristillegg

Møbelbutikken er kanskje mest kjent for sin evne til å spesialtilpasse modulsofaer for ethvert hjem. Bestselgermodellen «Kingston», kan fås både som en komplett sofa med sitteplass til over ti, helt ned til en enkel toseter med sjeselong. Alt etter kjøperens behov.

Rocka tilbyr dessuten fritt valg av stofftype og farge, slik at sofaen kan skreddersys estetisk etter kundens eget behov og ønsker – uten tillegg i pris. I tillegg tilbyr Rocka Møbler også gratis hjemmekonsultasjon.

– Mange tror Rocka Møbler er én spesiell stil, før de blir klar over at de kan skreddersy sin egen drømmesofa med utgangspunkt i en av våre modeller, forklarer butikksjef Turid Margrethe Strand.

PRAKTISK: Samtlige stoffsofaer fra Rocka Møbler kommer med avtrekkbare deler til både puter og ramme. – Det gjør at vedlikehold og vask av trekk blir enklere og resultatet blir bra, påpeker daglig leder, Frode Gretland.

Tilpasser på centimeteren

Med over 100 forskjellige sofaer i sitt sortiment, har møbelforretningen Rocka Møbler en sofa til ethvert hjem.

Derfra kan kunden endre stoff og sammensetning, før Rocka tilpasser den på centimeteren til akkurat din stue.

Møbelbutikken legger mye vekt på kvalitet i sine produkter, noe som forklarer grunnen til firmaets gjennomgående prisgaranti. I tillegg til møbler, selger de også dekorasjon til hjemmet, tv-bord, puter, skap, senger og sovesofaer. Alt kan spesialtilpasses i tråd med kundenes ønsker.

Flyttet noen hundre meter

Det er mange som kanskje ikke er klar over at Rocka Møbler er en Fredrikstad-bedrift, til tross for utsalgssteder i både Moss, Bergen og Gjøvik, i tillegg til hovedforhandleren i Dikeveien.

Rocka Møbler holdt tidligere til i Hans Nilsen Hauges vei, men flyttet i februar inn i tidligere TAM dyrebutikk sine store og lyse lokaler.

– Vi ønsket et mer romslig showrom for alle våre sofaer, og stadig bredere sortiment av andre møbler og interiør, så vi er svært fornøyde med vår nye plassering, avslutter Gretland.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet