Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Er dette Fredrikstads mest mangfoldige festival?

Annonse fra Fredrikstad Sci-fi Festival

Kunne du tenkt deg å mimre med klassiske spillkonsoller fra 90-tallet? Møte internettfenomenet Prebz og Dennis? Eller se noen av landets beste cosplayere i levende live? Selvsagt kan du det!

Bli med på festival 21.-23. april på Fredrikstad kino.

Kjøp festivalpass og du får tilgang på alt som skjer hele helgen! Festivalpass finner du her.

Når Fredrikstad kino skal lage Sci-fi-festival sparer de ikke på kruttet. Med et festivalprogram som inkluderer lan, gaming, filmvisninger, retrogaming, cosplay, Star Wars-skuespilleren Jeremy Bulloch (Boba Fett) og de to vilt populære youtuberne Prebz og Dennis, er det ingen tvil om at det blir tre ville dager innenfor kinoens vegger.

– Det er en ganske variert bukett dere har samlet?

– Vi føler vi har truffet en nerve, fordi Sci-fi Festivalen treffer både barn, ungdom og voksne, sier kinosjef Jørgen Søderberg Jansen.

Syr kostymer ett år i forveien

Ett av de mest kreative og gøyale programpostene er cosplay. For noen er dette velkjent, mens andre aner ikke hva det går ut på. 

Cosplay er en form for utkledning hvor en person omskapes gjennom kostymer, sminke og effekter til å bli en spillfigur. Kostymene skapes av cosplay-artisten selv og vises frem på arrangementer av samme art som Sci-Fi-festivalen.

Karoline Andreassen fra Fredrikstad er kjent for sin tolkning av karakteren Link fra Zelda-spillene.

– Det at vi har et lokalt arrangement som vi kan glede oss til og vise frem arbeidet vårt på er helt fantastisk. Festivalen begynner også å opparbeide seg et realt navn nasjonalt, forteller Karoline.

Se flere bilder av cosplayere på Karolines Facebook-side.

Festivalsjef Mette Durban Andreassen mener arrangementet har båret frukter for Fredrikstad.

– Lokale cosplayere har måttet reise til arrangementer andre steder i landet. Med festivalen har de fått en arena, vi har utvidet cosplay-miljøet lokalt og gode cosplayere deltar på festivalen.

Lørdag arrangeres det cosplay-konkurranse, og er du nysgjerrig på cosplay eller vil plukke opp noen tips, er det også workshops på festivalsøndagen.

LETT Å BLI KJENT: Stian Schultz, Karoline Andreassen og Mette Durban Andreassen mener det er lett å komme på festivalen selv om man ikke har besøkt den tidligere. – Folk er veldig inkluderende her, forklarer Stian.

Årets kanskje triveligste spillkveld

Under festivalen rigges sal 4 for gaming. Opplevelsen blir enorm, ettersom det både er skjermer nede på gulvet og kinolerretet. Alt for å skape byens triveligste spillkveld.

Totalt kan det være åtte spillere på én gang som rullerer, men salen er som regel fylt til randen med folk fra åtte til 40 år som klapper og heier, spesielt under konkurransene.

– Det som er spesielt fint å se er at mange av de unge drar med seg foreldrene, som kanskje ikke er så spillinteressert, så får de vist dem hva Minecraft er, hva Just Dance er, hva Smash Bros er, rett og slett hva interessen deres er, forteller Stian Schultz fra Onsøy.

Spillingen varer natten gjennom og humøret er på topp hele tiden.

– Da jeg kom inn på morgenen der i fjor trodde jeg det ville være en sliten gjeng der, men da sto hele gjengen og danset, for da hadde de satt på et spill som heter Just Dance, ler Mette.

En annen, populær post på programmet er retrogaming. Der kan du ta en tidsreise og spille på ungdommens, eller kanskje barndommens sjarmerende spillkonsoller og spillklassikere som for eksempel Duckhunt og Ice Climber.

For å få fullstendig oversikt over festivalprogrammet, besøk Sci-fi Festivalens hjemmesider her.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet