Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Energi-fremtiden formes i Fredrikstad

Dette er fordelene med grønn strøm

Annonse fra Smart Energi/Fredrikstad Energi

Smart Energi og Fredrikstad kommune inviterer alle byens innbyggere til å være med i energiprogrammet.

Smart Energi er det Fredrikstad-baserte, grønne selskapet som vil at Fredrikstad-folk skal spare penger på strøm, samtidig som de får mer bærekraftige og smarte energiløsninger.

– Går man over til Smart Energi, vil man først og fremst få en moderne løsning som gir større kontroll på forbruket av strøm, forteller Morten Hagen, markedssjef i Smart Energi.

Smart Energi, som er et datterselskap av Fredrikstad Energi, har nylig blitt valgt ut av Fredrikstad kommune i et energiprosjekt som har som mål å redusere strømforbruket til innbyggerne.

Alle Fredrikstads 41.000 husstander er invitert til å være med, og man kan delta på den måten som måtte passe best.

– De får tilgang til en portal som gjør det enkelt å følge med på eget forbruk, eller de kan velge å være enda mer aktiv og ta i bruk utstyr som gir flere muligheter for kontroll og informasjon om sanntidsforbruk, sier Therese Troy Prebesen, administrerende direktør marked i Smart Energi.

OVERSIKT: På iPad eller data kan du følge sanntidsmåling av strømforbruket i hjemmet ditt. Skrur du på vaskemaskinen, vil det umiddelbart gi utslag på grafen.

Alt klart for grønt energiskifte

Med Smart Strøm får du fornybar strøm med opprinnelsesgaranti. I tillegg kan du avansere pakken, slik at du vet akkurat hva som trekker strøm i huset. På den måten blir det lettere å ha oversikt over forbruket.

– Dette gir kontrollen tilbake til strømforbrukerne, forteller Hagen.

Om du er interessert i å ta et stort, grønt skritt videre, kan Smart Energi også koble deg opp med solceller. På den måten kan du bli produsent av egen strøm, men du kan også tjene penger på solproduksjonen, ved å selge overskuddsstrøm.

Vil du vite mer om Smart Energi til ditt hjem?

Legg igjen navn, telefonnummer og eventuelt hvilket tilbud du vil vite mer om i skjemaet under.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet