Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

De gode bryllupshjelperne

Annonse fra Tilbords Torvbyen

Før planleggingen av et bryllup kan mulighetene føles mange og forvirrende. Heldigvis finnes det noen gode hjelpere på Tilbords, har brudeparet Aina og Geir André fra Gressvik erfart.

– I anledning bryllupet vårt, ønsker vi oss blant annet et komplett servise som vi kan ha i mange år fremover. Det har ganske mange deler, så konseptet med en ønskeliste som deler opp serviset er veldig smart, forteller Geir André Nilsen (40).

Han har lagt turen til Tilbords i Torvbyen med sin vordende kone Aina Helen Skjønsholt (40). De to har sett seg ut serviset Silver Paisley fra Tilbords' eget merke Royal Porcelain.

Brudeparet fra Gressvik forteller at det var enkelt å velge Tilbords da de skulle registrere ønskeliste.

– Tilbords fører mange av merkene vi liker, samtidig som de har et fordelsprogram ved etablering av ønskeliste hos dem. Vi føler vi får mer her, enn vi hadde gjort andre steder, påpeker Aina.

RÅDGIR: Daglig leder hos Tilbords Torvbyen, Christine Syversen elsker å hjelpe brudepar i planleggingen av deres viktige dag.

Hos Tilbords i Torvbyen får du hjelp med både gaveplanlegging og etablering av ønskeliste. Hittil i år har så mange som 44 brudepar allerede registrert ønskeliste hos daglig leder, Christine Syversen (37). Hun kan dessuten fortelle at butikken tilbyr borddekking-tips i forkant av brylluper.

Tidlig registrering gir flere oppfylte gaveønsker

– Det har blitt veldig populært å registrere seg hos oss, og de fleste er ute i god tid. Det viser seg også at de som registrer seg tidlig, får langt flere ting fra ønskelisten i bryllupsgave, enn de som registrer seg rett før. Det er viktig å gi det litt god tid, påpeker Syversen.

Blant velkjente merkevarer som Georg Jensen, Lyngby Porcelæn, Villeroy & Boch og Kähler, har Fredrikstad-merket Wik & Walsøe sin egen Alv-serie blitt en stor favoritt blant byens befolkning.

Praktisk for gjester som bor utenbys

– En fordel ved å opprette ønskeliste hos oss, er at mange har familie på andre kanter av landet. Med over 120 butikker rundt omkring i hele Norge, kan venner og familie enkelt besøke sin nærmeste Tilbords-butikk og se hvilke gjenstander på brudeparets ønskeliste som fremdeles ikke er kjøpt, forteller Syversen.

Det er også verdt å få med seg at Tilbords fører en rekke eksklusive merker som kun kan oppdrives i deres butikkhyller. Blant disse kan vi nevne Royal Porcelain, Robert Welch og Sabor.

Slik oppretter du ønskeliste hos Tilbords i Torvbyen

Dette må du huske på:

• Registrer dere tidlig. Christine anbefaler registrering minst 3-4 måneder før bryllupet. Gjerne et halvt år hvis man har mulighet. Kom innom butikken eller ring oss for å opprette ønskeliste.

• Plukk ut gaver i forskjellige prisklasser. Noe den nære familien ønsker å kjøpe, og samtidig et par mindre for de som ønsker å gi en liten oppmerksomhetsgave.

Dette får du ved registrering av ønskeliste:

• Borddekkingsboken «Til bords – Livets store anledninger», av Finn Schjøll og Tone Solberg.

• Ved registrering av ønskeliste til en verdi over 5.000 kr, får brudeparet et gavekort på 500 kr. Handles det for mer enn 15.000 kr fra ønskelisten, får brudeparet et gavekort på 1.500 kr.

• Etter bryllupet får brudeparet en 10% kompletteringsrabatt på gjenværende produkter som ikke ble kjøpt.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet