Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne Råbekken-gjengen er best i Norge!

Annonse fra RSA Bil Fredrikstad

Gutta hos RSA Bil har hentet hjem troféet, og nå skal de satse som aldri før.

– Det var et stolt øyeblikk, mimrer daglig leder Hermond Johnsen hos RSA Bil Fredrikstad.

Det var i Annecy tidligere i år at RSA Bil Fredrikstad ble kåret av Suzuki som én av Norges tre beste forhandlere på ettermarked. De 13 ansatte i Fredrikstad konkurrerte mot 90 Suzuki-forhandlere fra hele landet.

Utmerkelsen betyr at kundene er særs fornøyd med behandlingen etter bilkjøpet, som gjelder reparasjon, kundeservice, pleie og tilleggskjøp. Resultatet avhenger også av butikkens omsetning. 

Dette er vinneroppskriften

Dere er Norgesmestere, men hvordan jobber man for å få en slik tittel?

– Det er viktig at kundene våre alltid blir fulgt opp, og vi skal holde avtalene våre og gjøre jobben. Kunden skal være i fokus hele tiden. Har du ikke hatt god oppfølging og god service på ettermarkedet, så selger du ikke bil nummer to, slår Hermod fast.

I tillegg er de opptatt av å finne på ting utenom jobben, enten det er middag og show, gokart-kjøring eller utenlandsturer.

– Når man jobber tett sammen, er det fint å møtes uten å snakke jobb også. Det gjør sitt til at det er en fin arbeidsplass å komme til hver dag, forteller selger Kåre Hals.

Satser stort på bobil-verksted

I 13 år har butikken og verkstedet lagt på samme adresse i Råbekksvingen 1. Nå skal de godt voksne lokalene pusses opp og utvides.

– Vi har vært her såpass lenge nå at folk har et forhold til at vi er akkurat her. Derfor bestemte vi oss for å pusse opp. Det blir veldig bra, lover Hermod.

I tillegg skal verkstedet utvides med 80 kvadratmeter, for å romme et eget bobilverksted.

– At vi som Fiat-forhandler skal ha bobilverksted er ganske naturlig, fordi nesten 90 prosent av alle bobilene i Norge kommer fra Fiat. Dessuten er det mye bobil på Østlandet, så vi så et behov i markedet.

Dermed skal de nå ansette en egen verkstedspesialist på bobilmekanikk, samt en person til på kundemottak.

– Alt skal være på plass i slutten av sommerferien. Så vi har gode tider foran oss, avslutter Hermod.

STOLTE: Fra venstre: Svein-Tore Nilsen, Aleksander Hunn, Kåre Hals, Thomas Syversen, Richard Reinhoff og Hermod Johnsen.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet