Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dette er Jo-Inge - helt påskeprivat

Annonse fra XL-BYGG

Hva gjør egentlig en Klappet og klart-general når han må ha ferie?

Det nærmer seg påske, og vi benytter anledningen til noen ord med Jo-Inge Svendsen fra Skjeberg, som er Klappet og Klart-general hos XL-BYGG Knatterudfjellet. 

Når han ikke er filmstjerne (se Jo Inge som filmstjerne nederst i artikkelen), jobber han sent og tidlig med å sørge for at kundene til XL-BYGG kan bruke fritiden til det de selv har lyst til, men hva tenker han selv om fritid og påske?

Påskelam eller påskekylling?

– Lammelår er den store favoritten, og timene på kjøkkenet sammen med kjæresten er et av påskens absolutte høydepunkt. En god samtale mens lukta av hvitløk og urter sprer seg i huset. Blir ikke bedre enn dét.

Godt i glasset ved siden av?

– Ved siden av lammet er det alldeles nydelig med et glass rødvin. Italiensk er favoritten der.

Godteskåla fylles med?

– Påskeegget fylles med mest mulig marsipan. Om marsipanen er formet som egg, kyllinger, kuler eller trær spiller ingen rolle. Den går ned på høykant.

Beste påskeminne fra barndommen?

– Å, de er mange, men jeg er ikke no "snøkæll", så det å springe ned til sjøkanten med ei fiskestang stod høyt i kurs. Og gjør det fortsatt. Komme hjem med en sjø-ørret eller to er aldri feil, men å sitte med fiskestanga og kaffekoppen er terapi for det meste. Fisk får man sikkert på neste tur, om det ikke napper denne gangen.

Planer for påsken i år?

– Nyte late dager, helst ved sjøen. Sette av tid til familien og ikke minst gode venner. Kort sagt bruke fridagene, og fritiden til akkurat dét vi har lyst til, akkurat når vi har lyst til det. Det blir nok jobbing ellers.

Nysgjerrig på Klappet og Klart? Les her da vel: klappetogklart.kft.no

Tekst: Skjelstad Media for XL-BYGG

Se Jo-Inge redde hageselskapet her:

XL-BYGGs humørbombe av en musikkvideo finner du her:

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet