Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik tilbereder du påskens klassikere

Annonse fra MaxiMat Nordby

I påsken samles familie og venner og vi får etterlengtet tid til å nyte deilig mat i hyggelig selskap.

MaxiMat Nordby har åpent kl. 09-21 alle dager.

De neste dagene skal det skapes mange magiske øyeblikk i putrende gryter og varme ovner landet rundt. Påsken bringer med seg matglede og forventninger til måltider som vi kanskje bare spiser denne ene gangen i året.

Lammestek - dufter like godt som det smaker

Lammestek er erketypisk påske og er et kjært punkt på menyen for mange. Duften i rommet når steken surrer i ovnen er nesten like god som selve måltidet. 

Steken er enkel å tilberede, men krever litt tid. Med et steketermometer på laget blir jobben mye enklere. Innsatsen du legger inn her vil uansett få smaksløkene dine til å juble. Er det rart vi elsker påske?

MaxiMat har nå fersk, benfri lammestek til 89,90 SEK per kilo.

Tradisjonell lammestek med hvitløk og rosmarin

For 6 personer

Fremgangsmåte

1. Gni lammelåret godt inn med salt og pepper. Del hvitløken i tynne båter, stikk lommer i steken med en kniv og stikk inn hvitløksbåter og rosmarinkvaster.

2. Legg løk og gulrøtter i smurt langpanne eller ildfast form. Legg i låret og stikk inn steketermometer, pass på at du ikke treffer beinet. Hell på ca 1 liter vann.

3. Stek på 125° C i 2-3 timer. Når steketermometeret viser 70° C er steken rosa, når det viser 76° C er den gjennomstekt.

4. La steken hvile minst et kvarter innpakket i folie før den skjæres opp. Imens kan du lage saus av stekesjyen.

5. Kok opp sjyen fra steken. Tilsett jevningen (hvetemel + vann) mens du rører godt. La det koke i ca 10 minutter. Smak til med solbærsaft/rødvin, soyasaus, salt og pepper.

Serveres med f.eks. fløtegratinerte poteter/ stekte potetbåter, sukkererter, gulrøtter, sopp og hakket persille

Lammestek: 1 stk. lammelår ca. á 2,5 kg • 2 ts salt • 1 ts pepper • 4 stilker frisk rosmarin eller 1,5 ts tørket • 3 fedd hvitløk • 1 stk løk i båter • 3 stk gulrot • ca. 1 liter vann

Saus: ca. 8 dl stekesjy • 4 ss hvetemel utrørt i kaldt vann • 1 ss solbærsaft eller rødvin • 1 ts soyasaus • 1/2 ts pepper • 1/2 ts salt

Kalvestek til søndag og fest

Søndagsmiddag eller et skikkelig festmåltid? Kalvestek kan du ha til begge anledninger, og for mange har det blitt en spesiell favoritt i påsken. 

Kjøttet er lyst og mørt og saftig - og det sies at eidsvollsmennene spiste blant annet kalvestek da de skrev grunnloven. Da må vel et slik måltid også kunne ruste deg god i påsken, enten du skal på skitur eller solskinnstur i sentrum.

Hos MaxiMat får du kalvestek fra Danish Crown til 69,90 SEK per kilo.

Klassisk kalvestek

For 8-10 personer

Fremgangsmåte

Gni steken med salt og pepper og sett et steketermometer i den tykkeste delen.

Skrell grønnsakene og del løken i båter og gulrøttene i biter. Legg steken i en ildfast form eller langpanne og fordel løk og gulrøtter rundt. Sett steken inn i forvarmet ovn på 175° C. Etter ca. ½ time helles 5 dl vann i formen. Etterfyll vann i løpet av steketiden hvis det er nødvendig. Steketiden er avhengig av tykkelsen på steken.

Når termometeret viser 62° C er den rosa inni. Ved 70° C er snittflaten grå. La steken hvile ca. 15 minutter før du skjærer den i skiver.

Pynt med friske urter som rosmarin. Server med rødvinssaus og poteter.

Du trenger: 2 kg surret kalvestek • 2 ts salt • 1 ts pepper • 1 stk. løk • 2 stk. gulrøtter • 5 dl vann

Søt tradisjon

Deilige middager til tross, er det én gang i året man har ekstra plass i magen til noe søtt, så er det i påsken. Egg finner man røtter til i både hedensk, jødisk og kristen tradisjon. I flere hundre år har det å dekorere egg også vært synonymt med påsken. 

Det er først i senere, moderne tid at vi fyller påskeegg med sjokolade og godter. Det er for lengst blitt en innarbeidet tradisjon med et fristende påskeegg på bordet for store og små. Dessuten er det mange som har innlemmet den amerikanske tradisjonen med påskeegg-jakt for å skape litt ekstra spenning.

Vi ønsker dere alle en smakfull påske!

I vår kjøttdisk finner du alt du trenger til alle påskens måltider og de ansatte bidrar gjerne med gode råd og matinspirasjon.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet