Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Endelig grillsesong!

Annonse fra Nordby Supermarket

Slik kan du få en variert og smaksrik grillsesong, til priser som er like herlige som våren.

Nordby Supermarket har åpent kl. 09-21 alle dager, hele uken.

Nordby Supermarked har i flere år jobbet med å finne den perfekte grillmaten og kriteriene er enkle: Maten skal smake, det samme skal prisen.

Skal du ha noe raskt og enkelt, er det ingen vei forbi den tradisjonelle grillpølsen. Enten det er som ventepølse før den store grillmiddagen eller på tønnegrillen i fjæra i godt lag, med sand mellom tærne.

I år selges de berømte, danske grillpølsene fra Gøl til ekstra gode priser. Nordby Supermarket har 5 pakker med grillpølser (540 gram, 6 stk.) til kun kr. 100,- SEK. (Maks 10 pk. pr. husholdning.)

Pølsespyd

Hva med å endre på den tradisjonelle pølsen i brød? Pølsespyd fungerer også utmerket på grillen! 

Her kan barna gjerne hjelpe til med å lage sine egne spyd. Det er også en utmerket anledning til å få barna til å spise grønnsaker, for her kan barna velge det de liker best.

Smaksbombe med spareribs og coleslaw

Når det skal kjøtt på grillen, er spareribs en «hit» blant både store og små. Ikke rart, når kjøttet både er saftig og pirrer smaksløkene.

Det er mye godt som kan lages til spareribs. Vi får ikke nok av en sprø og saftig coleslaw til det smaksrike kjøttet.

Nordby Supermarket tilbyr nå 500 gram spareribs fra Lindström (fryst) til 29,90 SEK per pakke. (Maks 5 stk. pr. husholdning.)

Enkel og smaksrik coleslaw

Skyll og kutt opp en hodekål i tynne biter (unngå å få med kjernen). Kutt opp en bunt vårløk og skjær strimler av to gulrøtter. Bland det inn sammen med hodekålen.

Til dressingen blander du åtte spiseskjeer gresk yoghurt (her kan du om ønskelig velge den med lavest fettinnhold), ett fedd hakket hvitløk, to teskjeer dijon-sennep, to spiseskjeer eplecider-eddik, én teskje sukker, samt salt og pepper. Rør alle ingrediensene godt sammen, før du vender den inn i kål-blandingen. Nå kan coleslawen serveres, eller du kan la kålblandingen stå et par timer og trekke til seg dressingen.

Trendy med søtpotet

Salater av ulike varianter er et godt tilbehør til en saftig spareribs. Vi vil også anbefale å lage noe «crispy», som søtpotet-chips eller søtpotet-fries.

Enkle søtpotet-frites uten frityrsteking

Sett ovnen på 250 grader.

Skjær endene av to søtpoteter. Skrell potetene og skjær de i tykke, firkantede staver.

Legg de i en bolle og vend inn potetmel, slik at det gir stavene et tynt, hvitt lag. Dette vil bidra til å gjøre søtpotet-frites sprø. Deretter heller du over olivenolje, og tilsetter så kvernet salt og pepper. Ønsker du å piffe opp smaken litt, kan du også tilsette en klype caynnepepper og litt kanel. Rør om.

Fordel søtpotetstavene utover et bakebrett og stek de i ovnen i ca. 30 minutter.

Til grillmaten og på late, varme vårdager, hva er bedre enn et glass med kald Pepsi Max?

Nå er det knalltilbud på nordmenns favorittdrikk. 4 x 1,5 liter Pepsi Max er på påskekampanje til kun 29,90,- SEK.

GIR MATTIPS: Angelica og kollegene holder kontroll på ferskvaredisken, på baksiden av bakeriavdelingen. Kom innom demonstrasjonsdisken for smaksprøver og inspirasjon til middagen din.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet