Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå er det perfekte løpeforhold i Fredrikstad

Riktig fottøy gir optimalt treningsresultat

Annonse fra Löplabbet

Før du stikker i vei på en deilig løpetur denne påska, bør du sjekke om du og skoene dine egentlig er en god match.

Daglig leder på Löplabbet Fredrikstad, Svein Arild Røhne, forteller at mange kunder kommer til butikken hans etter å ha kjøpt joggesko eller treningsklær på impuls, og ikke tenkt på om utstyret nødvendigvis passet for dem.

– Mange av kundene våre er kvinner og menn som har blitt henvist hit av lege eller naprapat for å anskaffe seg riktig fottøy, opplyser Røhne.

Unngå bomkjøp

Hva som er riktige joggesko for deg, kommer helt an på hva du skal bruke dem til.

– En ivrig friluftsperson som løper mye i skog og mark, burde velge joggesko fra merket HOKA. Disse er spesielt designet for løp i både motbakke og nedoverbakke, forteller Røhne.

– Og de som liker å gå turer på asfalt, må ha sko med solid demping i forhold til fotens form, påpeker han.

KJEKT TILBEHØR: Det går mye av både flipbelter, sportsbriller, drikkebelter og blinkende reflekser hos Svein Arild Røhne på Löplabbet i Hollendergata.

– Det er ofte en stor utfordring å finne riktig sko til føttene dine. Derfor er det viktig å ikke gjøre bomkjøp med øynene, men heller investere i sko som er best for føtter og knær, minner Røhne om.

Fredrikstad-folk kjøper fornuftig

Røhne passer samtidig på å skryte av fornuften til byens innbyggere.

– Det er ikke alltid de mest kjente merkene som står for de beste produktene, og her i byen føler jeg at folk er svært fornuftige når de kjøper sko og klær til både trening, hverdags og mosjonering.

Røhne trekker spesielt frem joggeskomerker som HOKA, Saucony, Altra og Topo som svært gode konkurrenter til de mer kjente merkene. Löplabbet fører også blant annet Nathan, Superfeet, Flipbelt, Oakley, Nike og adidas.

Sjekker føttene for deg

Hvis du ønsker veiledning, er det bare å stikke innom butikken i Hollendergata for en gratis sjekk av føttene dine, slik at du kan finne ut hvilke joggesko som passer for nettopp deg.

Löplabbet, som forøvrig har 30-årsjubileum i 2017 for sine 14 forretninger rundt omring i Norge, tilbyr samtidig støpning av personlige såler og rådføring i butikken.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet