Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Disse syklene er hett stoff hos Gaarder

Annonse fra Gaarder Sykkelsport

Snøen er endelig borte, og tørre gater frister syklister i alle aldre!

Akkurat nå har vi 50% på ALT av sykkelklær! (Tilbudet varer så lenge lageret rekker)

Fredrikstads velkjente sykkelinstitusjon har de siste 30 årene fôret byens befolkning med både det nyeste og beste innenfor sykkelfaget. Daglig leder og eier, Ragnar Frøland synes det er flott å se så mange sykler i gatene etter en lang og kald vinter.

 Nå som sykkelsesongen er i gang, er det ekstra gøy å drive sykkelforretning. Mye fordi vi har massevis av spennende varer på lager.

Damesykkelen som tok av

Enten du leter etter sykkel til hverdags- eller proffbruk, deler gjengen hos Gaarder nå noen av sine favoritter i anledning sesongstart.

– Hard Rocx' populære offroad/terreng-modell Circo Volante SL er en perfekt sykkel for den kvalitetsbevisste kjøperen, mener reparatør Bernt Larsen.

Tidligere i år tok Frøland inn et lite antall av den elegante damesykkelen Kalkhoff City Classic, og rakk knapt å blunke før de var utsolgt. Ikke overraskende ble et nytt parti bestilt brennkvikt.

– Det elegante sorte designet, i kontrast med behagelige brune lærseter og håndtak, har gjort denne modellen til en av våre mest populære sykler for damer i alle aldre, forteller Frøland.

EL-sykkel blir stadig mer populært

De siste årene har mange Fredrikstad-folk lagt sin elsk på el-sykkel, og butikken i Storgata kan tilby både vanlige el-sykler for asfalt og landevei. 

OffroadEL-varianten Focus Jarifa 27 Plus er blant annet et svært populært valg. Larsen beskriver sykkelen som et «stort leketøy for voksne».

Barnas favoritt

Barnesyklene fra Frog Bikes blir omtalt som et ultimat valg for små barn. Larsen kan fortelle at sykkelinteressen til hans 4 år gamle datter for alvor ble vekket da hun for litt siden fikk en av merkets populære polkadot-mønstrede sykler.

– Nå orker hun å være med resten av familien på sykkeltur, smiler han.

POPULÆRE: OffroadEL-sykkelen Focus Jarifa 27 Plus (t.v), den elegante damesykkelen fra Kalkhoff City Classic og Hard Rocx sin oransje terrengsykkel Circo Volante SL, er bare noen av nyhetene Gaarder har å by på denne sesongen.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet