Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Familien fra Skjærhalden går påsketur med mening

– Hjelper jorda å overleve

Annonse fra Kystlotteriet

Plukker du søppel i fjæra kan påsketuren gi flotte naturopplevelser, etterlengtet sol og god samvittighet. I tillegg er du med i trekningen av premier til flere hundre tusen kroner.

Oliver Borge (11), Oskar Hussein (12) og foreldrene Jeanette og Petter fra Skjærhalden er en ivrig friluftsfamilie, og går ofte tur med hundene i skjærgården. De synes Kystlotteriet er et flott tiltak som skaper entusiasme, samtidig som det vekker bevissthet rundt miljøet og vern av naturen selv hos de minste.

– Jeg liker å plukke opp alt søppelet vi finner når vi går tur, for da føler jeg at jeg hjelper jorda med å overleve, forteller kystlotteri-deltager og miljøentusiast, Oliver Borge (11).

Unggutten forteller også at han allerede har snakket med rektor ved Floren Barneskole hvor han selv går i 6. klasse, om å organisere mer søppelplukking. Han håper flere skoler vil slå følge.

– Forhåpentligvis blir alle i hele Norge og Sverige engasjert etterhvert, legger han ivrig til.

Slik gjør du:

• Oppsøk din nærmeste samarbeidspartner av Kystlotteriet og hent ut gratis lodd og kystlotteriposer. Hver søppelsekk må ha sitt eget lodd festet i knuten.

• Plukk en Kystlotteripose, alternativt en søppelsekk med søppel i skjærgården og fyll ut loddet med din/deres kontaktinformasjon.

• Ta kontakt med Skjærgårdsstiftelsen for å avtale plassering av posen(e):

Fredrikstad: 41574780 / 93001546

Hvaler: 47475268 / 94885952

Få mer informasjon på våre hjemmesider.

Lik Kystlotteriet på Facebook!

Vil få folk ut i naturen

– Vi ønsker å få folk mer ut i naturen for å se hvor vakker den er, samtidig som de blir oppmerksomme på hvor mye avfall det faktisk finnes langs kysten, sier Sten Helberg, seniorrådgiver i Kystlotteriet.

Han håper barnefamilier, friluftsinteresserte og andre turgåere velger å gjøre lotteriet til en fast del av påske- og søndagsturene.

– Et ektepar fra Hvaler plukket i fjor 120 sekker med søppel. Det er svært imponerende, men setter samtidig forsøplingsmengden i perspektiv.

All hjelp er viktig

Kystlotteriet har mange samarbeidspartnere rundt omkring i kommunene, hvor man kan møte opp og få tildelt både poser og lodd. Helberg sier at det også går fint med vanlige sorte søppelsekker, men at et lodd alltid må festes på posen, slik at vinnerne kan kontaktes.

– Den marine forsøplingen er så enorm at alle må bidra litt. Alt hjelper. Jo flere hender som rydder i fjæra, jo bedre. Hvis det samtidig fører til at folk går på nye steder de vanligvis ikke går tur, er det veldig positivt.

I premiepotten ligger billetter til «Kaptein Sabeltann og Den Forheksede Øya» i Kristiansand Dyrepark, seilkurs i Oslofjorden, kitekurs fra Fluid, og ikke minst store pengepremier. Lotteriet trekkes regelmessig utover sommeren og høsten.

Oskar Hussein (12), Petter (42), Jeanette (46) og Oliver Borge (11) fra Skjærhalden plukker søppel sammen og får luftet familiens hund samtidig.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet