Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Appen som tar deg til FFK-kamp

Annonse fra Østfold kollektivtrafikk

ØstfoldBillett-appen gir deg billigere bussbillett, enten du skal på FFK-kamp eller på shoppingtur i sentrum.

ØstfoldBillett

Appen kan du laste ned gratis til iPhone her og til Android-telefoner her.

Hver gang favorittlaget har hjemmekamp, er det på med det røde og hvite skjerfet, FFK-capsen og den hjemmestrikkede supportergenseren, før Evy Rønningen haster ned på bussholdeplassen for å rekke 2450-bussen til Stadion.

I likhet med mange andre er hun lei av å lete byen rundt etter parkeringsplass rett før kamp, samtidig som det aldri er feil å lade opp med god stemning og en halvliter før kamp.

Evy Rønningen fra Greåker er ivrig FFK-tilhenger, Fredrikstad-patriot og ØstfoldBillett-bruker.

Får rabatt på hver eneste busstur

Det kan være slitsomt å bære rundt på småmynt til bussen hele tiden, men da Evy oppdaget Østfold kollektiv sin nye app «ØstfoldBillett», ble bussbillett-kjøpet plutselig en veldig enkel affære - og ikke minst enda mer lønnsomt.

 Ved å kjøpe bussbillett i appen fikk jeg også rabatt fra første reise. Nå sparer jeg 5 kroner på honnørbilletten på hver tur, til forskjell fra da jeg betalte fullpris med mynt eller bankkort tidligere, forteller Evy.

Datteren May-Liss hjalp Evy å laste ned appen på telefonen, og siden har den vært flittig brukt, både på vei til kamp og til andre ærender.

– Så fort jeg fikk hjelp til å installere ØstfoldBillett-appen, ble bussbillett-kjøpet bokstavelig talt ren plankekjøring, humrer den lojale FFK-entusiasten.

Slik fungerer ØstfoldBillett-appen

Med appen kan du enkelt og raskt kjøpe enkeltbillett til bussreiser i hele fylket. Dessuten får du rabatt, prisen er kun 30 kroner for voksen og 15 kroner for barn, ungdom og honnør. 

Billetten gir fri overgang i 110 minutter på lokale bussruter i hele Østfold, inkludert Flexx og TIMEkspressen internt i Østfold, men gjelder ikke for nattbusser eller Flexx Natt.

I løpet av 2018 vil man også kunne kjøpe periodebilletter i appen, et tilbud som i lang tid har vært ønsket av mange.

Appen kan du laste ned gratis til iPhone her og til Android-telefoner her.

Slik bruker du ØstfoldBillett første gang

• Last ned billettappen

• Registrer deg

• Les og godkjenn brukervilkår.

• Fyll inn ditt mobilnummer.

• Motta en aktiviseringskode på SMS.

• Fyll inn aktiviseringskoden.

• Legg inn din epost–adresse hvis du ønsker kvittering.

• Legg til bank–⁄kredittkort. Bankkort som er blokkert for netthandel kan ikke benyttes, som for eksempel Visa Electron.

• Kjøp billett

• Billetten vil være tilgjengelig i løpet av noen sekunder.

• Gå ombord når billetten er lastet ned og nedtellingen har startet.

Tekst: Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet