Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

På bortebane?

Annonse fra XL-BYGG

Å skifte taket, bytte vinduene eller bygge ny veranda... Det er bortebane for de fleste av oss. Vi kan nok få det til, men da tar det tid, mye tid. For Klappet og Klart-folka til XL-BYGG derimot er både taket, vinduene og den nye terrassen hjemmebane.

Klappet & Klart-general Jo-Inge holder buret rent.

Og med hjemmebane følger hjemmebanefordelene. De vet hva de driver med, har gjort det mange ganger før og jobber raskt, effektivt og får jobben gjort innenfor de rammene som er avtalt. Både når det gjelder pris og tid!

Klappet & Klart-håndverkerne er fagfolk vi har kjent i mange år. Vi vet de er til å stole på, og vi vet at de har greie på det de driver med. Det er derfor de er våre samarbeidspartnere. 

Skifte tak, bygge på, bytte dører, bytte vinduer, legge nye gulv bygge garasje, men mer lyst til å bruke tid på annet? Da er Klappet & Klart løsningen for deg!

Vi starter alltid med en befaring, hvor en av våre egne fagfolk tar en kikk på det du skal ha gjort. Så tar vi kontakt med flere ulike Klappet & Klart-partnere og innhenter tilbud på jobben. Du får tilbudene fra oss, og kan velge det du liker best. I tilbudet ser du hva det koster, men ikke minst også når jobben kan påbegynnes, og når den blir ferdig.

Klappet & Klart-general Jo-Inge følger opp bakerst og sørger for at det ikke blir noen baklengsmål. Mål baklengs liker vi nemlig ikke. Verken på stadion eller på taket ditt. 

Tekst: Skjelstad Media for XL-BYGG

Har du fått med deg XL-BYGG-sangen?
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet