Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den lille lokalbanken støtter alltid FFK

– Har vært optimister siden jul

Annonse fra Berg Sparebank

Berg Sparebank er lokalbanken som vil være der hvor folk er. Derfor har de selvsagt også sete på stadion!

Fra lokalene ved Blomstertorget kan de ansatte i Berg Sparebank skimte bort på Stadion på Værste. At seriestarten er rundt hjørnet er de lettet over. 

En av kontorets mest ihuga supportere er ungdomsrådgiver Joachim Gjerløw. I fjor fikk han med seg rubbel og bit av hjemmekamper på stadion.

Er dere optimister her på kontoret?

– Hvert år!, svarer Gjerløw kontant og ler.

– Vi er faktisk veldig optimistiske før sesongen. Både i fjor og i år var vi på julefrokost, og da får vi skikkelig troa, forteller Gjerløw og rådgiver Hege Holth.

Som lokalbank har Berg Sparebank et bankende hjerte for lokalmiljøet. I tillegg til å sponse FFK og å være hovedsponsor for Fredrikstad Ballklubb, støtter de også annen lokal kultur og idrett.

Et alternativ til de store

Hvorfor er det viktig å ha en lokalbank i byen?

– Det er ikke mange lokale banker igjen, så vi skal være alternativet til de store. Vi tror det er viktig å ha lokalkunnskap. Man må kjenne godt til markedet og miljøet man er i, mener Gjerløw som selv er fra Østsiden.

Som kunde i Berg Sparebank får man sin personlige rådgiver. Til rådgiveren får kundene direkte telefonnummer og man kan alltid komme innom når man behøver det.

 På den måten blir vi kjent med kundene våre og da er det lettere å forstå deres behov også. Mange av de som kommer til oss har savnet det å ha en nær kontakt med banken. Vi er en liten bank og vil skille oss ut, vi vil ha den tilgjengeligheten som man ikke får andre steder, forklarer Gjerløw og Holth.

Og skulle du ikke treffe på Gjerløw eller Holth på stadion, kan du alltids rusle innom Berg Sparebank i Storgata for å oppleve den lille lokalbanken med det store hjertet.

Tekst: Rikke Monsen, Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet