Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Når jeg hører FFK-sangen blir jeg stolt. Tenk deg å få lov til å oppleve det!

Annonse fra Rino Hansen

Rino Hansen har gått på stadion siden han var liten gutt. Ser han et surt tap på stadion tenker han at neste kamp blir han hjemme, men neste kamp sitter Rino der igjen.

TOPP STEMNING: Kornelius Bror Hansen, Kristoffer Mikalsen, Rino Hansen og Marthe Moen har det alltid gøy på jobb, men spesielt når det er FFK det dreier seg om.

Vi fører Scotch and Soda, MCS, Napapijri, Johnny Love, Diesel, Merrell, US Polo, Muchachomalo, Samsøe Samsøe, Oscar Jacobsen, Stenstrøms og Matinique med flere.

Du finner oss i Torvbyen.

– Det er alltid noe som drar meg til stadion. Svend Anders Karlsen (markedsansvarlig i FFK) var innom butikken tidligere. Han sa til meg at «du har hjertet og hodet i Fredrikstad», sier Rino Hansen alvorlig.

– Men man kan jo kanskje diskutere om jeg har hodet der, sier han og alvoret bryter opp i latter.

I 1984 skulle Rino gifte seg. Problemet? Cupfinalen og bryllupet falt på samme helg. Da tok Rino mot til seg og spurte svigermor om bryllupet kunne flyttes.

– Svigermor svarte ikke, bare så på meg. Det blikket sa nok, ler Rino.

Den dag i dag kan han stolt fortelle at det likevel ble cupkamp på ham dagen etter bryllupet, som en slags bryllupsreise for én person.

– Så skal det sies at vi har holdt sammen siden, smiler han.

Snakker om fotball før været

Butikken hans har alltid hatt herretøy, både da den lå på glade hjørne og i dagens forretning i Torvbyen. Men like naturlig som klær, er det at folk kommer innom for å prate om fotball.

– Hos oss snakker vi om fotball før vi snakker om været. Den største utgiften vår har nok vært kaffe, ler han.

De siste årene har det vært en del nedturer som FFK-supporter. Hvordan føles det som sponsor?

 Når du har vært på stadion fra gamle dager av og har vært med laget både opp og ned, så gjør det noe med én. Man går ned på stadion og får oppleve den unike stemningen og miljøet. Når jeg hører FFK-sangen før kamp, så blir jeg stolt. Det er rart med det. Tenk deg å få lov til å oppleve det! Det er litt merkelig, men det betyr litt for meg.

– Vi er ikke inne med verdens største midler vi, men med bedriftstørrelsen vår så gir vi det vi klarer å være med på, og det føler jeg FFK setter pris på.

Klestipset: Styr unna sarpeblått!

Når man først er i klesbutikk og snakker om fotball, er det helt naturlig å spørre hva som er det ultimate kampantrekket på Fredrikstad Stadion.

– Nå er det jo ikke noen kleskode på stadion, heldigvis kan man si. Men det er som regel greit at det er komfortabelt og praktisk, siden været er litt opp og ned. Ellers kan man ha nesten hva man vil, sier Rino.

– Men vi styrer nok litt unna å anbefale folk sarpeblå farger, ler han.

STADIONANTREKKET: Kristoffer Mikalsen og Kornelius Bror Hansen har valgt ut hvert sitt kampantrekk. — Det er viktig å ha noe som er avslappa, men også litt fint, sier de om antrekket. Klærne er vårens nyheter fra Scotch and Soda og du finner de hos Rino Hansen i Torvbyen.

Tekst: Rikke Monsen, Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet