Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vil gi FFK-supporterne rød energi på banen og grønn energi hjemme

Annonse fra Smart Energi/Fredrikstad Energi

På fotballbanen er det guttane som skal være energiske som aldri før, men på hjemmebane kan strømavtalen din bli grønn og samtidig støtte guttane.

Smart Energi er det Fredrikstad-baserte, grønne selskapet som vil gjøre at Fredrikstad-folk sparer penger på strøm, samtidig som de får mer bærekraftige og smarte energiløsninger.

– Går man over til Smart Energi vil man først og fremst få en moderne løsning som gir større kontroll på forbruket av strøm, forteller Morten Hagen, markedssjef i Smart Energi.

Har inngått avtale med Fredrikstad kommune

Smart Energi, som er et datterselskap av Fredrikstad Energi, har nylig blitt valgt ut av Fredrikstad kommune i et energiprosjekt som har som mål å redusere strømforbruket til innbyggerne. 

Alle Fredrikstads 41.000 husstander er invitert til å være med, og de kan delta på den måten som passer dem best.

– De får tilgang til en portal som gjør det enkelt å følge med på eget forbruk, eller de kan velge å være enda mer aktiv og ta i bruk utstyr som gir flere muligheter for kontroll og informasjon om sanntidsforbruk, sier Therese Troy Prebesen, administrerende direktør marked i Smart Energi.

Her kan du lese mer om strømspareprosjektet til Smart Energi og Fredrikstad kommune.

Alt klart for grønt energiskifte

Med Smart Strøm får du fornybar strøm med opprinnelsesgaranti. I tillegg kan du avansere pakken, slik at du vet akkurat hva som trekker strøm i huset. På den måten blir det lettere å ha oversikt over forbruket.

Morten Hagen, Smart Energi

– Dette gir kontrollen tilbake til strømforbrukerne. Akkurat som FFK har vi en spennende tid i møte, med et grønt energiskifte foran oss, smiler Hagen.

Vil du vite mer? Her kan du lese mer om de forskjellige strømtilbudene til Smart Energi.

Gir tilbake til lokalsamfunnet

Som lokale aktører er Smart Energi og Fredrikstad Energi opptatt å gi tilbake til ulike formål i Fredrikstad.

– Noe av det viktigste vi gjør er å gi tilbake til lokalsamfunnet, enten det er kultur eller breddeidrett, forteller Morten Hagen i Smart Energi.

– Jeg tror mange av våre kunder setter pris på samfunnsengasjementet, det at vi for eksempel støtter FFK, og andre lag og aktiviteter som kan bidra til å glede og engasjere folk i Fredrikstad.

Vil du vite mer om Smart Energi til ditt hjem?

Legg igjen navn, telefonnummer og eventuelt hvilket tilbud du vil vite mer om i skjemaet under.

Tekst: Rikke Monsen, Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet