Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kristian Antonsen, leder serviceavdelingen.

Trenger du elektriker?

Annonse fra Installatøren Gruppen

Installatøren Gruppen er Fredrikstads største elektrobedrift og trofast FFK-partner. Nå vil de komme hjem til deg.

Installatøren Gruppen er Østfolds største elektrobedrift, og tar oppdrag både for offentlig sektor, entreprenører, bedrifts- og privatmarkedet. Blant annet har de jobbet med kjente byggeprosjekter som Værste Brygge og Spinderiet, Østsiden sykehjem og det nye politihuset på Grålum. Bak dette står et team på 150 engasjerte ansatte.

Slik kontakter du oss!

Ønsker du befaring eller har du en prisforespørsel? Legg igjen navn, nummer og ønsket tjeneste under, så vil vi ta kontakt med deg snarlig.

Installatøren Gruppen har et sterkt lokalt engasjement og støtter både lokal kultur og sport.

Blant annet har gjengen i Installatøren Gruppen vært stolt sponsor av FFK i en årrekke.

- Vi er mange ihuga supportere som alltid er tilstede på hjemmekampene, forteller utviklings- og markedssjef Geir Bakken.

Ny stikkontakt eller utelampe?

Men nå vil de også komme hjem til deg.

– De fleste kjenner nok til at vi er en totalleverandør og forbinder oss nok med store oppdrag, sier Bakken.

– Det mange kanskje ikke er klar over, er at vi tar mindre oppdrag også. Skal du for eksempel montere ny stikkontakt, trenger elbil-lader eller sette opp utelampe, så tar vi jobben for deg, forteller han.

Rådgivning gir optimalt resultat

Kanskje det er på tide å få satt opp den stikkontakten på verandaen, slik at du kan koble til utevarmeren på kjølige kvelder? Eller er det på tide å få montert dimmer på stuebordslampen?

– Uansett hva slags oppdrag vi skal utføre, så bidrar vi selvfølgelig med rådgivning. Det er sånn vi får til de beste løsningene.

Lurer du på hvilke muligheter som finnes i ditt hjem? Ta kontakt med oss i skjemaet.

Tekst: Rikke Monsen, Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet