Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Røper hemmelighet etter å ha kledd opp årets FFK-spillere

Annonse fra Boomerang

Kristian Kristiansen tør nesten ikke tenke på hvor mange FFK-spillere Boomerang har kledd opp de siste ti årene, men i år er det én stor forskjell fra de seneste sesongene.

Før sesongstart har hver og én FFK-spiller blitt målt, for at dressen Boomerang sponser dem med skal sitte perfekt både på kick-off og i 17. mai-toget. 

Det var da årets spillere var innom at Kristiansen gjorde en positiv oppdagelse.

 I år er spillerstallen mer trent enn på lenge! Gutta er jo ordentlig store og sterke, forteller Kristiansen.

– Fordi noen av gutta er veldig grove oppe, men veldig smale i livet, må de ha forskjellig størrelse. Da er det viktig at vi har split, som betyr at du kan kjøpe forskjellig størrelse i jakke og bukse.  I tillegg så fikser skredderne våre de siste detaljene, sånn at det blir riktig lengde på armer og bein og eventuelle andre finjusteringer for at dressen sitter hundre prosent, fortsetter han.

I år, som i fjor, falt valget på en J.Lindeberg-dress i en fantastisk metervare fra italienske Angelico. Silkeslips og skjorter er levert av Manzini.

 Både dress og skjorte er tight og den sitter bra, for de er litt opptatt av det, forteller Kristiansen.

I bildegalleriet nederst i artikkelen kan du se noen av høydepunktene fra Boomerangs tid med FFK.

I år er spillerstallen mer trent enn på lenge!

Kristian Kristiansen

FFK ville ikke oppfattes som «cocky»

Selv har Kristian vært dedikert fan av FFK siden guttedagene på 80-tallet, og kan både resultater og spillere fra langt tilbake. Boomerang har sponset FFK siden 1980 og i 2006 begynte de å sponse klubben med klær.

– Jeg husker vi fant ut at de ikke kunne reise i joggedresser, at de måtte være litt representable for Fredrikstad, forteller Kristian om møtet med FFK i 2006.

– Men så synes vi at det kunne bli litt cocky å kjøre dress i starten. FFK er en aristokrat, det er allerede mange nok som vil ta dem fra før, så vi burde ikke gjøre det verre ved å troppe opp i dress. Så vi kjørte bootcut jeans og skjorte, mimrer Kristian.

Sydde om dress fem ganger

Gjennom årene har Kristian blitt godt kjent med spillerne. Noen totalt uinteressert i mote og fine klær, mens andre var nokså motebevisste.

– Raio var ikke den som brydde seg så veldig mye, det bare funka. Men vi har jo hatt noen som har vært ekstremt jålete. Vi hadde jo spillere, uten å nevne navn, som jeg tror vi sydde om fem ganger for at den skulle sitte "tight" nok.

– Hvor mange dresser, skjorter og slips har dere gitt FFK i årenes løp?

– Oj, det er litt spennende! Hvis du tenker 11 år og at ett lag er 22 mann, men så har de jo flaten meg byttet ut "halve" laget flere sommere. Det blir utrolig mange. Så vi har blødd. Det er nok ikke den smarteste investeringen du kan bli med på, men FFK er en av byens aller sterkeste merkevarer og de bidrar til stolthet for innbyggerne. Samtidig er det klart at det har vært mye gøy også, ler Kristian.

MIMREGALLERI:

ÅRETS ANDRE DRESS: – I 2006 kledde vi opp hele laget, trenerne og styrene. Da FFK vant cupfinalen i 2006 skulle de på bankett og det året var spillerdressen grå. Da tenkte jeg "de kan ikke gå på bankett i grå dress", så da fikk alle en svart dress i tillegg da. Så det ble en dyr feiring, ler Kristian Kristiansen. (Foto: Arkivfoto, Fredriksstad Blad)
FEST: A-lagets yngste i 2006, Tarik Elyounoussi og Lasse Staw feiret cupfinaleseier i sine nye dresser fra Boomerang. (Foto: Arkivfoto, Fredriksstad Blad)
STADIONURET: – Vi hadde logoen vår på klokka, sammen med urmaker Gulliksen, mimrer Kristian Kristiansen. Her er stadionuret med ur-sjef Kåre Johansen. (Foto: Arkivfoto, Fredriksstad Blad)
FAVORITTEN: Kristian Kristiansen har mange FFK-skatter i sin samling, men den siste bortedrakta til Raymond Kvisvik står høyt i kurs. – Jeg elsket han som spiller. Han har gitt oss noen opplevelser på banen som er helt syke.
NYE DRESSER: Slik så det ut da FFK-stallen ble presentert i sine Boomerang-dresser på kick-off i fjor. (Foto: Privat/Kristian Kristiansen)
KLARE TIL DYST: På årets kick-off var Kristian stolt da han fikk se FFK-troppen i sine italienske dresser fra Boomerang.

Tekst: Rikke Monsen, Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet