Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vil du bli journalist i landets fineste* by?

Annonse fra Fredriksstad Blad

Fredriksstad Blad er en av de største lokalavisene i Amedia. Vi har vunnet en rekke priser for journalistikk og kreativitet, og har i alle år hatt en sunn økonomi. Arbeidsmiljøet er godt, og vi holder til i moderne lokaler midt i det stadig mer vitale og spennende Fredrikstad sentrum. Mediehuset i Fredrikstad har hovedfokus på Fredriksstad Blad, men her deskes også flere andre Østfold-aviser, både digitalt og på papir.

Våre daglige lesere er 66.000 av de cirka 87.000 som bor i Fredrikstad, Hvaler og de sydlige deler av Råde. Fredriksstad Blad har de siste 20 månedene hatt en oppsiktsvekkende økning i antall abonnenter. Per februar 2017 har vi 4.600 flere abonnenter enn vi hadde i april 2015! Nå er det 18.800 personer som abonnerer på Fredriksstad Blad, hvorav hele 35 prosent er rene digitalabonnenter.

I FB-redaksjonen er det 28 ivrige, nysgjerrige og dyktige medarbeidere, som hver dag jobber for å lage godt og attraktivt innhold til både abonnenter og ikke-abonnenter. Våre viktigste redaksjonelle satsningsområder er byutvikling og lokalt næringsliv, å se offentlig forvaltning i kortene, konsekvenser av politiske prioriteringer og prosesser, samferdsel, skole og oppvekst, helse og velferd, toppidrett, populærkultur og underholdning. I tillegg skal vi være raskest og bredest i dekningen av løpende hendelsesnyheter. Vi satser også på attraktive direktesendinger og eksklusive “live on tape”-sendinger til abonnentene.

I tråd med at vi nå leses aller mest på digitale plattformer, jobber journalistene primært mot nett. Nå har en av dem sluttet for å studere, og vi søker hennes erstatter i en full og fast stilling.

Den vi ser etter skal aller helst tilføre oss noe nytt. Vi er gode på mye, men trenger tilfang av nye tenkemåter, nytt kildenettverk og nye idéer. Du må ha solid journalistisk bakgrunn, særlig på det som er spesifikt for digitale virkemidler, presentasjon og verktøy. Om du ikke kan alt (hvem gjør vel det), må du gjøre oss trygge på at du evner å lære det aller meste - raskt. Vi vil at du kan jobbe metodisk og effektivt, er uredd og er typen til å “bite deg fast” i vanskelige saker og ikke slippe taket før jobben er gjort.

Vi trenger noen som kan gjøre oss bedre på attraktiv journalistikk for unge voksne i vårt område, og på hvordan vi best kommuniserer den til denne gruppen.

Utfyllende søknad sendes til rene@f-b.no innen fredag 25. februar. Har du ytterligere spørsmål om stillingen, så kan du ringe sjefredaktør René Svendsen på 90509466, eller sende ham en melding på Facebook.

* PS! Det kan med rette hevdes at påstanden i overskriften er synsebasert. Noen vi sikkert gå så langt som til å kalle det falske nyheter. Vi skylder derfor å understreke at dette er basert på den ektefølte meningen til oss som bor her, og ikke kan dokumenteres objektivt.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet